WRZESIEŃ | CELE |
1. Nasz żłobek- adaptacja (1-8 września) | - „MÓJ ZNACZEK”: zapoznajemy się ze swoim znaczkiem znajdującym się w szatni i sali.
- „NASZA SALA I ZABAWKI”: poznajemy wystrój oraz położenie zabawek w sali.
- „KOLOROWA TĘCZA”: zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem chusty Klanza.
- „NASZ DZIEŃ”: poznajemy plan i rytm dnia w placówce przy użyciu obrazków ilustrujących czynności wykonywane w ciągu dnia oraz okrągłej planszy symbolizującej dzień.
- „GDZIE JEST JAŚ”: przypominamy lub poznajemy imiona kolegów i koleżanek z grupy podczas zabaw integracyjnych w kręgu.
- „DRZEWKO PRZYJAŹNI”: wspólna zabawa plastyczna z użyciem farb – tworzenie korony drzewa za pomocą odbitych rączek dzieci z grupy.
- „WSZYSCY SĄ, WITAM WAS”: nauka piosenki powitalnej z naśladowaniem gestów.
| - poznanie dzieci oraz ich środowiska
- adaptacja dzieci w żłobku
- poznanie przez dzieci opiekunek, oraz sali, szatni i łazienki
- pokonywanie trudności w nawiązywaniu kontaktu między dziećmi i kontaktu z opiekunami
|
2. Dzień kropki (11-15 września) | - ,,Kolorowe kropki,,- losowanie kolorowych kropek przez dzieci. Rozmowa na temat święta z okazji dnia kropki.
- ,,Historia pewnej kropki’’- przeczytanie bajki o kropce, krótka rozmowa na temat bajki
- ,,Raz, dwa, trzy kropkę masz Ty’’- zabawa ruchowa. Dzieci siedzą w kole, chętne dziecko jest w środku i trzyma w ręku wyciętą kolorową kropkę. Na hasło raz, dwa, trzy przekazuję kropkę następnemu dziecku.
- ,,Zaszalej z kropką’’- praca plastyczna z użyciem farb
| - rozwijanie kreatywności i pomysłowości
- pobudzanie twórczego myślenia
- zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zabawie ruchowej i integracji
- doskonalenie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej
|
3.Powitanie jesieni (18-22 września) | - „JESIEŃ JUŻ PRAWIE”: powitanie Pani Jesieni
- „PRZYCHODZI PANI JESIEŃ”: luźna rozmowa na temat zmieniającej się pogody, obserwacje przyrodnicze podczas spaceru po okolicy- wyjaśnianie zjawiska usychania liści.
- Oglądanie ilustracji o tematyce jesiennej. Wspólne zbieranie liści podczas spacerów
- ,,LIŚCIE SPADAJĄ’’ wspólne muzykowanie do utworu .
- ”JESIENNE DRZEWKO”: zabawa plastyczna z wykorzystaniem liści zebranych na spacerze.
- ,,DESZCZOWY SPACER’’, ,,GRZYBKI’’, ,,WIEWIÓRKA’’ jesienne zabawy paluszkowe.
- DZIEŃ ŻŁOBKOWICZA wspólne zabawy, wręczenie upominków.
| - dostrzeganie zmienności przyrody w różnych porach roku (jesień).
- poznawanie darów jesieni -, tj. kolorowe liście, żołędzie, kasztany itp.
- udział w zabawach i zajęciach rozwijających wrażliwość słuchową
- rozbudzanie zainteresowań jesienną przyrodą
- zapoznanie z kształtem i barwą jesiennych liści,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej wskazanie liści tego samego kształtu
|
4. Las i jego mieszkańcy (25-29 września) | - „JAK WYGLĄDA LAS?”: oglądamy zdjęcia lasu, nazywamy poszczególne elementy widoczne na ilustracji.
- „JESIENNY SPACER”: zbieramy dary jesieni znajdujące się w sali i odkładamy w oznaczone miejsce (kategoryzujemy).
- „GRZYBOBRANIE”: dobieramy grzyby do odpowiednich koszyków według zaprezentowanego kształtu.
- „LEŚNE ZWIERZĘTA”: poznajemy zwierzęta, które kryją się w lesie.
- „ZABAWY RUCHOWE DO PIOSENEK”: „Jadą, jadą misie”, „My jesteśmy krasnoludki”, „Jesteśmy jagódki”, „Stary niedźwiedź”.
- ZABAWA PLASTYCZNA PT.: „JESIENNY MUCHOMOREK”: przyklejamy muchomorowi białe kropki na kapeluszu i mocujemy trawę przy jego nodze.
- „KTO W LESIE SIĘ SKRYWA?”: poznajemy zwierzęta żyjące w lesie.
- „LEŚNE PUZZLE”: układamy obrazka z dwóch lub trzech elementów.
- „WIEWIÓRECZKA”: zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki.
- „JEŻ”: zabawa plastyczna z użyciem farb w kolorach jesiennych.
- „LISEK ŁAKOMCZUSZEK”: słuchanie opowieści naśladowanie ruchów liska.
- WIZYTA LEŚNICZEGO: poznajemy dary lasu.
- DZIEŃ CHŁOPAKA: zabawy tematyczne w sali, wręczenie upominków
- WYCIECZKA DO FARMY ALEXA GR II
| - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- usprawnianie motoryki małej i dużej
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności
- stwarzanie okazji do poznawania ciekawostek na temat leśnych zwierząt
- wdrażanie do szanowania przyrody oraz zwierząt
- wprowadzenie radosnego nastroju wynikającego z zabawy
- uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami w czasie wspólnego działania
|
PAŹDZIERNIK | CELE |
5. Co jeździ? Co pływa? Co lata? -środki transportu. (02-06 październik) | - CO JEŹDZI? CO PŁYWA? CO LATA?”: poznajemy środki transportu lądowego, wodnego i powietrznego – kategoryzacja.
- „BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE”: w zabawie ruchowej uczymy się jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
- ”JAKI TO DŹWIĘK?”: naśladujemy dźwięki prezentowanych pojazdów oraz kategoryzujemy pojazdy według koloru.
- „ROZTAŃCZONE RADIO”: zabawy ruchowe do piosenek: „Jedzie, jedzie miś”, „Strażak Tomek”, „Koła autobusu kręcą się”, „Samochód”, „Maszynista zuch”
- ZABAWA PLASTYCZNA PT.„MÓJ WYMARZONY SAMOCHÓD”: przyklejamy elementy (szyby i reflektory) do pokolorowanego wcześniej przez dzieci samochodu.
- „MYJNIA SAMOCHODOWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „LATAJĄCY BALON”: zabawa plastyczna: tworzymy balon z balonu, rurek i papierowych kubeczków.
- „KOLOROWY POCIĄG”: zabawa sensomotoryczna polegająca
- na przewlekaniu tasiemki przez dziurki w kartonowym pociągu.
- TECZUCHA MALUCHA 5- “ŚRODKI TRANSPORTU”
- WYCIECZKA DO POBLISKIEGO SADU
| - Zapoznanie dzieci z występującymi środkami transportu
- wprowadzenie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze i podczas podróży
- rozpoznawanie i nazywanie środków lokomocji
- naśladowanie dźwięków danych pojazdów
- klasyfikowanie środka transportu do prawidłowej grupy
|
6. Ubieramy się (09-13 październik) | - „POZNAJEMY ELEMENTY GARDEROBY”: przeglądamy karty przedstawiające rodzaje ubrań oraz pokazujemy je na sobie.
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu samodzielności w zakresie samoobsługi (ubieranie się).
- „JAK SIĘ UBRAĆ?”: nabywamy wiedzę o dobieraniu ubioru do warunków pogodowych .
- „UBIERAMY LALĘ „ samodzielnie zakładamy lalce małe ubranka.
- „CO ZAŁOŻYĆ NA DWÓR, A CO DO SNU?”: zabawa manualna; wybieramy wycięte i zalaminowane ilustracje przedstawiające różne rodzaje ubrań; fantazja na temat ;)
- „UBIERAM SIĘ”, „MISIU, UBIERZ SIĘ”- wspólne zabawy ilustracyjne do piosenek.
- „ULUBIONY STRÓJ DZIŚ WŁOŻĘ”: nauka piosenki
- DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ – przygotowanie uroczystości, występu artystycznego dzieci
| - Zapoznanie dzieci z różnymi elementami garderoby
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
- kojarzenie elementów garderoby z częścią ciała
|
7. Lubimy owoce (16-20 październik) | - „ZGADNIJ CO TO?”: poznajemy owoc z zakrytymi oczami.
- „PYSZNY SOK”: wspólnie wyciskamy sok z użyciem sokowirówki;
- „PALUSZKI JAK PĘDZELKI”: malujemy za pomocą farby i palców kontury przedstawiające jesienne owoce.
- „WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI”: wspólne muzykowanie do piosenki.
- „JABŁKOWE STEMPELKI”: odbijamy na kartce namoczonych w wcześniej w farbie połówek jabłek.
- „OWOCOWE POŁÓWKI” : dopasowujemy ilustracje całych i przekrojonych na pół owoców (dzieci starsze).
- „KOMPOT GRUSZKOWY”: wspólna degustacja; nauka samodzielnego nalewania płynu do szklanek.
- „SAŁATKA Owocowa zabawa tematyczna w kuchennym kąciku.
- „OWOCOWE PARY”: dobieramy w pary obrazki przedstawiające owoce (dzieci starsze).
- WYCIECZKA DO URZĘDU GMINY W WICKU
| - uświadomienie dzieciom ich możliwości poznawczych (zmysły: wzroku, węchu, dotyku i smaku)
- Poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania
- rozpoznawanie i nazywanie owoców
- wyrabianie nawyków prozdrowotnych
- doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania;
- nauka zasad koleżeńskiej współpracy potrzebnej do osiągania zakładanych celów
|
LISTOPAD | CELE |
9. Postacie z bajek (30-03 paź-listopada) | - Zapoznanie dzieci z wybranymi postaciami bajek
- STEMPLOWANY KAPTUREK: ozdabianie
- rysunku za pomocą stempelków
- GRA MEMORY: szukamy pary obrazków z poznanych już bajek
- Z KTÓREJ JESTEM BAJKI?: utrwalamy treść poznanych bajek
- PRZEBIERAMY SIĘ ZA POSTACIE Z BAJEK: wspólnie się bawimy przy skocznej muzyce.
- DZIEŃ POSTACI Z BAJEK ,, BAJKOWY BAL’’
- ODWIEDZINY PANI BIBLIOTEKARKI WPÓLNE CZYTANIE BAJEK Z ULUBIONYMI POSTACIAMI
- SPACER NA CMENTARZ, ZAPALENIE SYMBOLICZNEGO ZNICZA, OMÓWIENIE CHARAKTERU MIEJSCA ORAZ ODPOWIEDNIEGO ZACHOWANIA
| - Rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami
- czerpanie radości ze wspólnych zabawach
- rozwijanie wyobraźni
- wzbogacenie wiedzy i przeżyć dzieci poprzez poznawanie bohaterów literatury dziecięcej
- rozwijanie zdolności manualnych
|
10.Moja ojczyzna (06-10 listopad) | - „POLSKA”: zapoznajemy się z mapą Polski i najważniejszymi informacjami o naszej ojczyźnie (dzieci starsze).
- „SYMBOLE NARODOWE”: poznajemy godło i flagę Polski, słuchamy krótkiego fragmentu hymnu.
- „11 LISTOPADA”: celebrujemy Narodowe Święto Niepodległości w naszej Placówce – WYSTĘP DZIECI Z NAJSTARSZEJ GRUPY , wspólne zaśpiewanie hymnu narodowego, odpowiednie zachowanie się
- ZABAWA PLASTYCZNA PT. „BIAŁO-CZERWONA FLAGA”: przyklejamy czerwoną bibułę w wyznaczonym miejscu na konturze flagi i mocujemy patyczek na jednym z jego końców.
| - uwrażliwianie dzieci na muzykę
- kultywowanie tradycji
- zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi
- rozwijanie zdolności manualnych
|
11. Krasnoludki (13-17 listopad) | - „KIM SĄ KRASNOLUDKI?”: zapoznanie z bajkową postacią krasnoludka, utrwalenie nazw części ciała poprzez wskazywanie i nazywanie.
- „MY JESTEŚMY KRASNOLUDKI”, „KRASNOLUDEK”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenek.
- „CZY TO BAJKA…?”: poznajemy wierszyk Marii Konopnickiej o krasnoludkach. Wykorzystanie plansz w krasnoludkami do zobrazowania treści wiersza.
- „CZAPKA KRASNOLUDKA”: zabawa plastyczna: ozdabianie papierowej czapeczki z wykorzystaniem materiałów kreatywnych.
- „PODRÓŻ DO KRAINY KRASNOLUDKÓW”: ćwiczenia gimnastyczne, przechodzenie przez tunel gimnastyczny.
- MAŁY I DUŻY KRASNOLUDEK''- zabawa orientacyjno -porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju przy włączonej piosence. Gdy zatrzymamy muzykę dziecko reaguje na polecenia:
-,,mały krasnoludek''- kuca -krasnoludek chodzi -,,duży krasnoludek''- stają na palcach i wyciągają ręce do góry krasnoludek biega - "BUDUJEMY DOMY DLA KRASNOLUDKÓW" zabawa konstrukcyjna
| - poznanie wyglądu i charakterystycznych cech krasnoludka
- wprowadzenie pojęć „duży” i „mały”
- ilustrowanie ruchem treści piosenki
- rozwijanie zdolności manualnych
|
12. Dom Misiaków (20-24 listopad) | - „DOM MISIAKÓW”: tańczymy do utworu muzycznego „Hey Kids – Mały domek mam”.
- „DOMOWNICY”: zabawa sensoryczna, w której szukamy domowników w misce wypełnionej ryżem.
- „CO TO ZA POKÓJ?”: na podstawie ilustracji poznajemy jakie pomieszczenia znajdują się w domu.
- „ZNAJDŹ MNIE JEŚLI POTRAFISZ”: zabawa, w której za pomocą palca przemieszczamy przedmiot do wyznaczonego punktu na kartce.
- „DOM”: zabawa plastyczna, w której tworzymy dom z odbitych dłoni.
- „ŚPIEWAMY DLA MISIA”: przytulamy i śpiewamy misiom piosenki na sylabach „la, la, la”
- „SPOTKANIE Z MISIEM”: celebrowanie w żłobku Dnia Pluszowego Misia.
| - zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi
- rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą
- kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
- Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
- Integracja dzieci
- Czynne uczestnictwo w zabawie.
- zapoznanie dzieci z zabawami andrzejkowymi
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
|
GRUDZIEŃ | CELE |
14.Muzyka wokół nas (27-01 lis-grudź.) | - „KONCERTOWO”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy instrumenty i ich dźwięki, uczymy się piosenki pt. „Wesołe instrumenty”;
- „BĘBENEK”: tworzymy bębenek z kubeczków papierowych, farby, plasteliny i baloników.
- „ISTRUMENTALNIE”: łączymy cienie z instrumentami muzycznymi
- „OPOWIADANIE”: słuchamy opowiadania zużyciem instrumentów. zabawa ruchowa z instrumentami i obręczami do utworu Leo Delibes ”Pizzicato”.
- „AKORDEON”: praca plastyczna, tworzymy akordeon z papieru i plasteliny.
- BRZMIENIA INSTRUMENTÓW ORKIESTROWYCH: przeglądamy książkę o instrumentach występujących w orkiestrze symfonicznych oraz słuchamy ich brzmienia za pomocą kodów QR.
- 30 XI ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
| - Uwrażliwianie dzieci na muzykę
- kształtowanie poczucia rytmu
- rozpoznawanie (wyglądu oraz brzmienia) i nazywanie kilku instrumentów muzycznych
- pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość
- kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo- zadaniowych,
|
15. W Krainie Św. Mikołaja (04-08 grudzień) | - „ODWIEDZINY ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA”: poznajemy postaci: Mikołaja oraz jego pomocników, otrzymanie drobnego upominku.
- „ŚWIĘTY MIKOŁAJ”: zabawa plastyczna: tworzymy Mikołaja z słoika, plasteliny i tasiemki.
- JAK WYGLĄDA MIKOŁAJ?: omówienie wyglądu Mikołaja, nazywanie poszczególnych elementów jego garderoby
- „RENIFER RUDOLF”: zabawa plastyczna: tworzymy renifera z koperty, papierowych elementów i drucików kreatywnych.
- „BAŁWANEK”: zabawa plastyczna: tworzymy bałwanka z rurki papierowej, patyczków i nakrętek plastikowych.
| - zapoznanie z postacią świętego Mikołaja
- rozwijanie zdolności manualnych
- budowanie radosnej atmosfery wyczekiwania na śnieg, święta i Świętego Mikołaja
- pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych,
- stwarzanie okazji do wyrażania pozytywnych uczuć,
- prezentowanie własnych umiejętności (wiersze, piosenki)
|
16. Zima wokół nas (11-15 grudzień) | - „MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY”: poznajemy cechy i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimowej pogody.
- „ŚNIEG I BAŁWAN”: ćwiczenie oddechowe: dmuchanie przez słomkę w koszulce na dokumenty z kulkami styropianu i bałwankiem na kartce A4 wewnątrz.
- „ŚNIEŻNE KULE”: zabawa ruchowa z elementem rzutu– trening koordynacji ruchowej.
- „ZIMOWE ZABAWY”: ćwiczenia motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- „PANI ZIMA”: zabawa plastyczna – ozdabiamy suknię Pani Zimy pomponami z włóczki i soplami lodu z papieru do piosenki Ojciec Wirgiliusz.
- „TAKA SAMA ŚNIEŻYNKA”: zabawa ćwicząca spostrzegawczość
| - Rozpoznawanie charakterystycznych cech nadchodzącej pory roku- zimy
- rozpoznawanie i nazywanie aktualnej pory roku: zimy
- określanie cechy zimowej pogody
- pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość
|
17. Magia świąt Bożego Narodzenia (18-22 grudzień) | - „ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA”: poznajemy tradycje i obrzędy związane ze Świętami Bożego Narodzenia
- „PACHNĄCA CHOINKA”: zabawa plastyczna/sensoryczna: tworzymy choinkę z mąki, wody, barwnika, proszku do pieczenia.
- „KARTKA ŚWIĄTECZNA”: tworzymy kartkę świąteczną przy użyciu filcu oraz pomponów.
- „ŚWIĄTECZNY STROIK” tworzymy stroiki z szyszek, plastrów drewna i bombek. Przygotowane stroiki wręczamy Naszym Najbliższym jako Świąteczny Prezent.
- „KOLOROWE PREZENTY”: powtarzamy kolory
- „KOLĘDUJEMY”: uczymy się piosenek/ kolęd o świątecznym charakterze
- TECZUCHA MALUCHA 6- “ŚWIĄTECZNY GRUDZIEŃ”
- MUZYCZNO-RUCHOWA OPOWIEŚĆ ZIMOWO-ŚWIĄTECZNA W WYKONANIU DZIECI Z OBU GRUP WIEKOWYCH
- WIGILIA DLA DZIECI I PRACOWNIKÓW ŻŁOBKA
| - organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności
- zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia – strojenie choinki, śpiewanie kolęd.
- wprowadzenie świątecznego nastroju
- wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i możliwości obdarowywania bliskich nam osób
- wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie poprzez wspólne kolędowanie
- nazywanie kolorów prezentów
- rozwój zdolności manualnych
- nauka kolęd i piosenek świątecznych
|
18. Zimowe zabawy ( 27-29 grudzień) | - „PODCHODY”: szukamy w Sali ukrytych kopert z puzzlami dotyczących tematu zajęć.
- „PORA NA ZIMOWY SPORT”: zajęcia dydaktyczne o zimowych zabawach i o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, poznajemy piosenkę pt. „Tupu Tup po śniegu”;
- „ŚNIEŻKOWA KOSZYKÓWKA”: zabawa ruchowa w tor przeszkód i rzucanie kulkami śniegu zrobionymi z papieru do celu;
- „NA LODOWISKU”: oklejamy stopy gazetą i taśmą; jedziemy na łyżwach.
- „BITWA NA ŚNIEŻKI”: rzucamy kulkami z gazety.
- „IGRZYSKA OLIMPIJSKIE”: poznajemy zimowe sporty i sprzęty oraz symbole igrzysk olimpijskich, czytamy wiersz pt. „Zimowa Olimpiada”;
- „JADĄ W SANIACH DZIECI”: uczymy się piosenki z pokazywaniem.
- „WYMARZONE ŁYŻWY”: praca plastyczna polegająca na stworzeniu łyżew z papierowych elementów, patyczków i dodatków ozdobnych;
| - ilustrowanie ruchem zabawa zimowych
- rozwijanie ekspresji twórczej: ruchowej i plastycznej
- kształtowanie poczucia rytmu
- nauka umiejętności współdziałania w grupie
- poznanie nazw oraz zasad kilku sportów zimowych
|
STYCZEŃ | CELE |
19. W mroźnej krainie (01-05 styczeń) | - „KTO MIESZKA W KRAINIE WIECZNYCH ŚNIEGÓW?”: zajęcia poznajemy wygląd oraz zwyczaje Eskimosów
- „ŚNIEŻNA WYPRAWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „IGLOO” – zabawa plastyczna: tworzymy igloo z wykorzystaniem farby, gąbki i sztucznego śniegu.
- „Z WIZYTĄ U ESKIMOSÓW”: zabawa polegająca na połączeniu w pary takich samych Eskimosów.
- „NOSKI ESKIMOSKI”: witamy się pomalowanymi na czerwono noskami.
- „KONKURENCJE ESKIMOSÓW”: wspólne zabawy ruchowe:
- Jazda na nartach z wykorzystaniem gazet
- zabawa na krze lodowej z wykorzystaniem gazet, które robią się coraz mniejsze
- łowienie ryb
- „ZWIERZĘTA DALEKIEJ ANTARKTYDY I ARKTYKI”: poznajemy zwierzęta zamieszkujące Arktykę i Antarktydę: pingwina, niedźwiedzia polarnego, fokę itp.
- „WĘDRUJĄCE PINGWINY”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
- „NIEDŹWIEDŹ POLARNY”: zabawa plastyczna: tworzymy niedźwiedzia z papierowych talerzyków, ryżu i płatków kosmetycznych.
- „PINGWIN”: zabawa plastyczna: tworzymy pingwina z butelki PET, bibuły i ruchomych oczek.
| - Kształtowanie szacunku i życzliwości w stosunku do innych
- Wzbogacanie wiadomości na temat życia mieszkańców bieguna
- Budzenie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi i na Dalekiej Północy
- rozwój zdolności manualnych
- pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość
- kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo- zadaniowych
- dostrzeganie piękna zimowej aury
- Zapoznanie dzieci ze zwierzętami żyjącymi na Antarktydzie oraz w Arktyce
- czerpanie radości z zabaw po śniegu
- rozpoznawanie i nazywanie białego koloru
- rozwijanie zdolności manualnych
|
20.Części ciała (08-12 styczeń) | - Rozmowa kierowana z pacynką- nazywanie części ciała;
- Zabawa dydaktyczna “Cały ja”;
- Zabawa poznawcza z lusterkami;
- Zabawa ruchowa “Gdzie jest?”
- Zabawy z muzyką: “Głowa, ramion, kolana, pięty”, “Tu paluszek”, “Moje rączki gdzieś zniknęły”;
- Praca plastyczna “Człowiek” oraz “Moja twarz”;
- Zabawa sensoryczna- malowanie dłońmi na folii malarskiej;
- Chodzenie bosymi stopami po ścieżce sensorycznej;
- TECZUCHA MALUCHA 1 - “CZĘŚCI CIAŁA”
- SPOTKANIE ZE SPECJALISTĄ Z ZAKRESU GIMNASTYKI OGÓLNOROZWOJOWEJ
| - umiejętność wskazywania poszczególnych części ciała
- umiejętność wskazywania części ciała u kolegi/ koleżanki lub na ilustracji
- poznawanie schematu własnego ciała w lustrze
- poznawanie podstawowego słownictwa związanego z częściami ciała
- Integracja dzieci
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy karnawałowej
|
21.Dzień Babci i Dziadka (15-19 styczeń) | - „DZIADKOWIE”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy członków rodzin, czytamy wiersz i tańczymy do piosenki „Droga Babciu, Drogi Dziadku”,
- „FARTUSZKI”: praca plastyczna tworzymy fartuszki z materiału, papierowych elementów i guziczków;
- „NIESPODZIANKA”: tworzymy prezenty niespodzianki z okazji święta Babci i Dziadka,
- „Z MIŁOŚCI”: tworzymy kartkę z życzeniami dla Babci i Dziadka;
- W CO BAWILI SIĘ NASI DZIADKOWIE ?”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenki „Ojciec Wirgiliusz”
- SPOTKANIE Z BABUNIĄ I DZIADZIUSIEM
| - wzmacnianie więzi emocjonalnych z rodziną
- kształtowania uczucia przywiązania i szacunku do dziadków
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć.
|
22.Kosmiczne przygody 22-26 styczeń | - „WSZECHŚWIAT”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy z czego składa się kosmos, kto to astronauta, czym się zajmuje i podróżuje, poznajemy piosenkę pt. „Rakieta” z płyty Bajki Wujka,
- „NAUKOWE ZABAWY”: zabawy z nauką, jak wyglądał wielki wybuch, jak powstaje dzień i noc, odrzut – eksperyment z sodą oczyszczoną i octem, czytamy książkę pt. „Kicia Kocia w kosmosie”;
- „DZIEŃ I NOC”: uczymy się je rozróżniać
- „ZADANIE W KOPERCIE”: czytamy list wysłany przez astronautę z zadaniem ułożenia rakiety z puzzli;
- „KOSMICZNA PODRÓŻ”: praca plastyczna z użyciem stempli, farby i papierowych elementów, tworzymy kosmiczny obraz;
- „GWIEZDNE TAŃCE”: rozgrzewka do muzyki pt. „Kosmiczne roboty”, zabawa ruchowa w „Gwiazdki”
- „W UKŁADZIE SŁONECZNYM”, „RAKIETA”: wspólne pląsy przy piosence
- UDZIAŁ W WIELKIEJ ORKIESTRZE ŚWIĄTECZNEJ POMOCY, tradycyjnie przygotowanie karmników dla ptaków i wystawienie ich na aukcję
| - kształtowanie postawy ciekawości i chęci badania
- rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu, poznanie pojęć z nim związanych.
- rozpoznawanie różnic pomiędzy dniem i nocą.
|
LUTY | CELE |
23. W domu (29styczeń -02 luty) | - “TRZY ŚWINKI”: Teatrzyk kukiełkowy
- “GDZIE TO JEST?”: zabawa z dopasowywaniem
- “SZUFLADA”: zabawa dydaktyczna
- “WSZYSTKO MA SWOJE MIEJSCE”: zabawa z klasyfikowaniem
- “BĘDZIE LŚNIŁO”: zabawa orientacyjno- porządkowa
- “GDZIE MIESZKAM?”: zabawa ruchowa
- “WRACAMY DO DOMU”: zabawa bieżna ze zmianą tempa
- “DOMEK Z KART”: zabawa logopedyczna
- “PAN JĘZYCZEK” wierszyk Logopedyczny
- “CEGŁY” i “KOLOROWY DOM”: praca plastyczna
- TECZUCHA MALUCHA 4- “W DOMU”
| - poznawanie poszczególnych pomieszczeń w domu
- dopasowywanie urządzeń/ mebli do odpowiedniego pomieszczenia
|
24.W piekarni i cukierni (05-09 luty) | - „WYPIEKI”: zajęcia dydaktyczne: poznajemy co można kupić w piekarni i w cukierni, degustujemy i poznajemy co jest słodkie, a co słone, muzykujemy do piosenki pt. „Najłatwiejsze ciasto w świecie”.
- „NA SŁODKO I SŁONO”: tworzymy plakat i staramy się posegregować wypieki na słodkie i słone.
- „PĄCZEK”: tworzymy pączka z masy solnej oraz ozdobnych lukrowych koralików.
- „MAŁO NAS…”: zabawa muzyczno-ruchowa w kole, integracja grupy.
- WIZYTA PANA PIEKARZA
KIERMASZ PĄCZKÓW DZIEŃ PIZZY | - zdobycie wiadomości na temat zawodu piekarza
- kształtowanie pożądanej postawy szacunku pracy piekarza
- wzbogacenie czynnego słownika dzieci o nazewnictwo związane z poznawanym zawodem: piekarz, piekarnia, cukiernia itp.
- doskonalenie małej motoryki poprzez wyrabianie ciasta na chleb
|
25.Moje emocje (12-16 luty) | - „WALENTYNKI- DZIEŃ PRZYJAŹNI I ŻYCZLIWOŚCI”: zachęcanie dzieci do okazywania uczuć innym osobom, taniec w parach do utworu pt.: „Nie chce Cię znać”.
- Rozpoznawanie, naśladowanie i nazywanie emocji przedstawionych na ilustracjach.
- „EMOCJE”- kolorujemy rysunki przedstawiających wszystkie emocje
- „EMOCJONALNY BALONIK”- zajęcia sensoryczne z użyciem mąki ziemniaczanej i balony; uczymy się przesypywania.
- Zabawy przy piosence „Kiedyjest Ci wesoło”.
- „MALUJEMY PALUSZKI”- na paluszkach mamy buźki przedstawiające różnorodne emocje, staramy się je dopasować do zdania opisanego przez opiekuna (np. „Który paluszek jest wesoły, a który się smuci…?).
- „JAK MOŻEMY ODREAGOWAĆ ZŁOŚĆ?”- uczymy siętego poprzez tupanie, skakanie itp.
- „TANIEC SZCZĘŚCIA”: swobodnie tańczymy z kolorowymi chustkami przy skocznej muzyce (Florentinen Marsch
| - Budowanie przyjaznej atmosfery
- kształtowanie umiejętności okazywania oraz rozpoznawania uczuć
- kształtowanie nawyków grzecznościowych
- uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób
- rozwijanie inteligencji społecznej i związanych z tym kompetencji (np. współpraca w grupie, radzenie sobie w sytuacji konfliktowej
- pomaganie dziecku w budowaniu poczucia własnej wartości
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym
|
26 .Dinozaury żyły dawno temu (19-23 luty) | - Zapoznanie dzieci z dinozaurami za pomocą ilustracji, oraz książeczek.. Czytanie krótkich tekstów literackich związanych z tematyką dinozaurów
- ,,SPACER DINOZAURÓW’’- zabawa ruchowo naśladowcza
Prezentacja przyniesionych przez dzieci materiałów na temat dinozaurów- książki , figurki. - ,,MÓJ DINOZAUR’’ praca plastyczna, ozdabianie konturu dinozaura za pomocą różnych faktur
| - Wyrażanie emocji ruchem
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- Poznawanie wiadomości na temat dinozaurów
- Rozwija wyobraźnie i zmysł dotyku poprzez zabawy badawcze
|
MARZEC | CELE |
27.Miauczy kotek miau (26 luty - 01marzec) | - „KOCIE CIEKAWOSTKI”: poznajemy charakterystyczne cechy wyglądu kota, jego sposób poruszania się, odżywiania.
- „KOCIA GIMNASTYKA”: ćwiczenia ruchowe, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy podczas ćwiczeń gimnastycznych.„BUJAJĄCY KOTEK”: przestrzenna zabawa plastyczna: tworzymy kotka z papierowego talerzyka i papierowych elementów.
- „KOCIE POLOWANIE”: zabawa ruchowa polegająca na zwijaniu na maskotkę kotka fragmentu włóczki, do którego przymocowana jest sylwetka myszki – ćwiczenia motoryki małej.
- „MY JESTEŚMY KOTKI DWA”: nauka piosenki i zabawa w kole
- „KOTEK PUSZEK”: zabawa sensoplastyczna z użyciem masy solnej, barwnika i brokatu.
- Włączenie się w akcję cała Polska czyta dzieciom
| - rozwijanie empatii - uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt
- przekazywanie informacji na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami
- wyrabianie szacunku dla zwierząt
- zapoznanie z wyglądem kota i jego części ciała
|
28.W marcu jak w garncu (04-08 marzec) | - Poznajemy pogodę, która występuje w marcu (śnieg, deszcz, słońce, wiatr, chmury).
- Robimy „zupę marcową” (wrzucamy do garnka zjawiska atmosferyczne związane z pogodą), mieszamy je łyżką.
- Poznajemy wierszyk z naśladowaniem: „Spacer w marcu”.
- Zabawa ruchowa według KLANZY: „Pogoda”.
- Muzykujemy i tańczymy do piosenek: „Marzec czarodziej”, „Marzec gotuje”, „W marcu jak w garncu”.
- Tańczymy z chustami do utworu A. Vivaldiego pt.: „Wiosna”.
- Zabawa plastyczna: „W marcu jak w garncu” – wyklejanka.
- TECZUCHA MALUCHA 3 - “ZJAWISKA POGODOWE”
| - zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie na wiosnę
- poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych, czynne branie w nich udziału
|
29.U Dentysty (11-15 Marzec) | - „GABINET DENTYSTYCZNY”: dowiadujemy się kim jest dentysta i gdzie pracuje, poznajemy narzędzia potrzebne mu do pracy, muzykujemy do piosenki pt.: „Hipopotam u Dentysty”.
- „JAMA USTNA”: zabawa plastyczna, tworzymy model jamy ustnej z wykorzystaniem białej fasoli i różowej plasteliny.
- „BAL KARNAWAŁOWY”: malowanie twarzy, tańce, pamiątkowe zdjęcia.
- „PACHNĄCY UŚMIECH”: zabawa plastyczna z użyciem pasty do zębów i białych cekinów.
- „CZYSTY I BRUDNY ZĄB”: zabaw dydaktyczna, układanka 4-elementowa.
- SZCZOTKA, PASTA”: improwizacja ruchowa do piosenki z repertuaru zespołu Fasolki
- DZIEŃ DENTYSTY: ODWIEDZINY PANA STOMATOLOGA (4 marca)
| - kształtowanie nawyków higienicznych oraz samodzielności dzieci w wykonywaniu czynności higienicznych
- zwrócenie uwagi na systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia.
- rozwijanie ekspresji twórczej przy muzyce
|
30.W krainie kolorów (18-22 marzec) | - „KOLORY DO DOMU”: zabawa orientacyjno- porządkowa (sortowanie piłek do odpowiednich pudełek)
- „KOLORY”: słuchamy w ciągu dnia albumu Agaty Świętoń
- ŻŁOBKOWICZE WITAJĄ WIOSNE - PRZEMARSZ ULICAMI w KOLOROWYM KOROWODZIE
| - rozwijanie percepcji wzrokowej
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów
- nauka segregacji przedmiotów z podziałem na kolory
- rozwijanie umiejętności manualnych
|
31.Na wiejskim podwórku (25-29 marzec) | - Przeglądamy książki na temat Wielkanocy.
- „ZNAJDŹ TAKIE SAME PISANKI”: rozwijamy spostrzegawczości percepcję wzrokową.
- „BARANKI”: zabawa ruchowa bieżna
- „PLASTELINOWE PISANKI”: ozdabiamy kontury pisanki kuleczkami i wałeczkami z plasteliny.
- „JAJKO, JAKIE JEST W ŚRODKU?”: poznajemy jajko ugotowane i surowe.
- „KURCZĄTKA DO MAMY”: zabawa ruchowa
- „WYŚCIGI ZAJĘCY”: zabawa ruchowa skoczna
- „PISANKI, PISANKI”- wspólnie się bawimy przy piosence.
- WIELKANOC- PRACA PLASTYCZNA ,,WESOŁA PISANKA’’
| - Zapoznanie dzieci z tradycjami i symbolami Świąt Wielkanocnych
- wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się święta
- poznanie piosenek o tematyce wielkanocnej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej
|
KWIECIEŃ | CELE |
32. Kwiecista wiosna (01-05 kwiecień) | - „SPOTKANIE Z WIOSNĄ” – poznajemy Panią Wiosnę (ciocię przebraną za Panią Wiosnę), rozmowa z Wiosną.
- ZAPOZNAJEMY SIĘ Z ATRYBUTAMI WIOSENNYMI (kwiaty, zwierzątka, MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenki pt.: „Wiosna, wiosenka”.
- MASZERUJEMY DO PIOSENKI: „Maszeruje wiosna” oraz „Idzie wiosna polną drogą”.
- TAŃCZYMY Z CHUSTAMI do piosenki pt.: „Piosenka o wiośnie” – Mała Orkiestra Dni Naszych. Zabawa plastyczna: „Pani Wiosna” – wyklejamy kwiatami sukienkę Pani wiosny na dużym plakacie (praca wspólna).
- ZAPOZNAJEMY SIĘ Z WIOSENNYMI KWIATKAMI (żonkil, krokus, tulipan, pierwiosnek).
- POZNAJEMY KOLORY KWIATÓW (nazywamy, kategoryzujemy).
- „SIEJEMY KWIATY”: w zabawie ruchowej rozkładamy kwiaty na dywanie – naszej zielonej łące.
- MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenek pt.: „Wiosna kwiaty rozdaje”, „Wszystko kwitnie wkoło”.
- „WIOSENNE KWIATY”: układamy puzzle 3-elementowe.
- „WIOSENNY OGRÓD PEŁEN KWIATÓW”: wspólna zabawa plastyczna:– na pomalowaną na zielono kartkę naklejamy kwiaty.
- „KWIECISTY TANIEC”: nauka tańca w parach z wykorzystaniem kwiatowych opasek na głowę.
| - rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
- zapoznanie dzieci z oznakami wiosny
- wzbogacenie wiadomości przyrodniczych
- klasyfikowanie obrazków zgodnie z ich tematyką
- rozumienie zmian zachodzących w przyrodzie
- rozwijanie ekspresji twórczej- plastycznej i muzycznej
- poznanie pierwszych wiosennych kwiatów,
- rozwijanie ekspresji twórczej- plastycznej i muzycznej
- wzbogacenie wiadomości przyrodniczych
- rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
|
33.Robimy zakupy (08-12 kwietnia) | „Z RODZICAMI”: poznajemy wiersz pt.: „Na zakupach. - „W SKLEPIE”: poznajemy przedmioty potrzebne aby zrobić zakupy.
- „JEDZIEMY DO KASY”: zabawa ruchowa w której pokonujemy tor
- przeszkód prowadząc wózek z zakupami do kasy,
- „DO KOSZYKA WŁOŻĘ…”: uczymy się o zdrowych i niezdrowych produktach spożywczych: ćwiczenie kategoryzowania.
- „DOBRY WYBÓR”: wspólna zabawa plastyczna, w której dopasowujemy produkty do odpowiednich koszyków.
- „GDY NA ZAKUPY IDZIEMY, RODZICÓW SIĘ PILNUJEMY”. przypominanie dzieciom, jak należy zachować się w sklepie.
| - nauka zwrotów grzecznościowych
- uświadomienie konieczności pilnowania się rodziców w czasie zakupów
- utrwalanie słownictwa – wyrazy związane z branżami sklepów: (spożywczy, księgarnia, apteka, sklep z zabawkami)
- nazywanie produktów, które można w nich kupić
- stosowanie wymiany jeden do jednego z wykorzystaniem papierowych pieniędzy
- kształtowanie rozumienia sensu kupna, sprzedaży i płacenia
- kategoryzowanie produktów spożywczych na zdrowe (które p owinniśmy kupować często) oraz niezdrowe (których lepiej unikać)
- pobudzenie procesów myślowych: uwaga, pamięć
|
34. Mali mieszkańcy ziemi (15-19 kwiecień) | - „CO W TRAWIE PISZCZY?”: zajęcia dydaktyczne: uczymy się nazywać poszczególne owady, słuchamy wiersza o owadach oraz muzykujemy do piosenki pt.: „Bal na łące”.
- „OWADY NA ŁĄCE”: zabawa orientacyjno-porządkowa z użyciem tamburyna do muzyki Johann Strauss II „An der schönen, Plauen Donau”.
- „WAŻKI”: zabawa plastyczna: tworzymy ważkę z drucików kreatywnych oraz kwiatki z kolorowych patyczków i papilotek.
- „KOLOROWY MOTYLEK”: tworzymy motylka z kubeczka, farby, drucików kreatywnych i z papierowych skrzydełek.
- „ŁĄKA NASZYM DOMEM”: odnajdujemy owady ukryte w pudełku z ryżem i umieszczamy na odpowiednim miejscu na tekturowej łące.
| - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- rozwijanie logicznego myślenia
- kształtowanie słuchu poprzez zabawy ruchowo – rytmiczne
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania utworu literackiego
- kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
- ćwiczenie spostrzegawczości oraz koncentracji
|
35.Indianie i kowboje 22-26 kwiecień | - ”KIM ONI SĄ?”: uczymy się o tym, kim są Indianie i skąd pochodzą,
- ”STRÓJ INDIANINA”: poznajemy część stroju Indianina
- ”TANIEC”: tańczmy w parach do piosenki “Śpiewające Brzdące Indiański Taniec” ubrani w indiańskie pióropusze
- ”INDIAŃSKIE ODGŁOSY”: słuchamy muzyki oraz odgłosów, które tworzyli Indianie,
- ”PIÓROPUSZ”: zajęcia plastyczne na których za pomocą piór, sznurka i papieru robimy Indiańską ozdobę na głowę.
- ,,KOWBOJSKA PRZYGODA’’ zabawa orientacyjo-porządkowa
| - poznanie kultury indiańskiej
- udział w zabawach inspirowanych kulturą indiańską
- rozwijanie wyobraźni i sprawności ruchowej
- doskonalenie zdolności manualnych i plastycznych
- kształtowanie
- wdrażanie do szanowania odrębności etnicznych, zwyczajów ludzi innych ras
|
MAJ | CELE |
36.W kolorach słońca ( 29 kwiecień-03 maj) | - „ŻÓŁTE JAK?”: uczymy się rozpoznawać kolor żółty w zabawie, odgadujemy jest żółte?”, poznajemy piosenkę pt. „Żółty kurczaczek”
- „JAK KWIAT NA ŁĄCE”: zabawa plastyczna, podczas której tworzymy kwiatuszka z papierowych elementów, plasteliny oraz patyczków higienicznych
- „MATEMATYCZNE KUBECZKI”: nauka liczenia do 5 przy użyciu kubeczków i kulek z bibuły
- „MIODEK DO ULA”: zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej pszczółki zbierają miód do ula
- HOKUS POKUS, CZAROWANIE”: zabawa ruchowa; Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą pszczółką stanie... Hokus pokus, czarowanie– niech się każdy żółtym motylkiem stanie..... Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą kaczuszką stanie. Hokus pokus, czarowanie –niech się każdy groźnym tygrysem stanie Hokus pokus, czarowanie – niech każdy żółtym krasnalem stanie
- SŁOŃCE Z TALERZYKA PAPIEROWEGO I BIBUŁY MARSZCZONEJ: praca plastyczna (http://lubietworzyc.blogspot.com/2014/06/sonce-z-papieru-i-bibuy-marszczonej.html
| - utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego
- poszerzenie wiedzy dzieci o energii cieplnej słońca
- doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek
- rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
- kształtowanie sprawności ruchowej
- kształtowanie umiejętności liczenia do 5
- stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,
|
37. Strażacy (06-10 maj) | - UTRWALAMY SYMBOLE NARODOWE
- „JESTEM POLKĄ I POLAKIEM”: wspólnie się bawimy do piosenki.
- „ORZEŁ BIAŁY NA CZERWONYM TLE”: zamalowujemy kontur orła czerwoną farbą.
- „POLSKA”: przyklejamy swoje odrysowane rączki na kontur Polski.
- „BIAŁO- CZERWONO”: zabawy improwizacyjne przy muzyce z biało- czerwonymi chustkami.
- ŚWIĘTO STRAŻAKA: odwiedziny strażaków w żłobku (4 maja).
- POWÓDŹ: zabawa ruchowa, na dywanie rozłożone są duże koła w których stoją dzieci. Na hasło ,,Dzieci na spacer” – wychodzą z kół i spacerują. Na hasło,, Powódź” – dzieci szybko zajmują miejsca w kołach.
- „CZEGO STRAŻACY POTRZEBUJĄ W SWOJEJ PRACY?”: układanie wokół postaci strażaka ilustracji przedstawiających ubrania i sprzęty, którymi się on posługuje (wóz strażacki, drabina, wąż, hełm, toporek, bosak, gaśnica, piła spalinowa, strój ochronny, aparat oddechowy). Omówienie wyglądu i sposobu wykorzystania tych sprzętów.
- „GASIMY POŻAR”: zabawa ruchowa; Na dywanie leżą grube sznury, a dzieci trzymając koła naśladują jazdę wozem strażackim oraz udają odgłosy syreny strażackiej. Na hasło ,,pożar”- dzieci podnoszą sznury i naśladują gaszenie pożaru.
- UROCZYSTOŚĆ KONSTYTUCJI 3 MAJA
| - zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi
- przedstawienie specyfiki pracy strażaka, pojazdów pożarniczych oraz strojów i sprzętu przeciwpożarowego
- wzbogacanie słownictwa dzieci o wyrazy związane ze strażą pożarną
- wzbudzanie u dzieci szacunku dla pracy strażaka
- zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów
|
38. W zdrowym ciele zdrowy duch (13-17 maj) | - . „JAK SKUTECZNIE WALCZYĆ Z ZARAZKAMI?”: w zabawie ruchowej uczymy się, jak dokładnie myć ręce i zęby (piosenka „Umyć ręce”);
- „CZYŚCIOSZEK”: zabawy ruchowe do piosenek:”, „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”, „Higiena”, „Piosenka o myciu rąk”, „Mydło”;
- „CO POTRAFI MYDŁO?”: wspólnie robimy eksperyment, który polega na obserwacji, jak mydło odpycha zarazki.
- ZABAWA PLASTYCZNA PT. „ZDROWE ZĘBY”: kategoryzujemy produkty spożywcze, wybieramy zdrowe i odżywcze produkty, następnie przyklejamy je na planszę zęba.
- ŚWIĘTO PIELĘGNIARKI. ODWIEDZINY RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
| - Utrwalanie prawidłowej techniki mycia rąk
- kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych
- uświadomienie dzieciom konieczności stosowania mydła podczas mycia rąk
- ukazanie roli i znaczenia służby zdrowia w życiu człowieka
- przedstawienie postaci pielęgniarki, lekarza i ratownika medycznego
|
39.Ja i moja rodzina 20-24 maj | - “DUŻA RODZINA” układanka
- “CAŁA RODZINKA” :wiersz z naśladowaniem
- “RODZINA”: rozmowa kierowana
- “BRAT Z SIOSTRZYCZKĄ”: zabawa orientacyjno- porządkowa
- “KTO TO JEST?”: zabawa rozwijająca umiejętność prawidłowego nazywania członków rodziny
- “IDZIE BABCIA”: zabawa z naśladowaniem w ruchu
- “RODZINA KSZTAŁTÓW” i “ZŁÓŻ NAS”: praca plastyczna
- TECZUCHA MALUCHA 2- “JA I MOJA RODZINA”
ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ MAMY: wspólne spotkanie z rodzicami . - „Z MIŁOŚCI”: tworzymy wspólnie prezenty – niespodzianki dla ukochanych .
-
- „ŻYCZYMY…”: tworzymy wspólnie kartki z życzeniami.
- „UKOCHANA MAMO”: zajęcia dydaktyczne z użyciem obrazków: „Co nosi Mama?”, „Jak spędzamy czas z Mamą?”, poznajemy piosenkę pt. „Rysunek Mamy’’
| - identyfikowanie członków rodziny]
- rozwijanie umiejętności wskazywania członków rodziny na ilustracji
- ćwiczenie umiejętności dopasowywania kształtów według wzoru
- Umacnianie więzi emocjonalnej z mamą
- Oswajanie dzieci ze sceną
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć
|
41.Dzieci świata (27-31 maj) | - ”WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ”: dowiadujemy się o dzieciach pochodzących z innych krajów, jak wyglądają, jak się ubierają itp.
- “MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA”: zabawy taneczno-ruchowe przy dziecięcej muzyce, gry i zabawy, malowanie buziek, modelowanie z balonów, wręczenie drobnych upominków.
- ”ŚPIEWAMY”: śpiewamy i muzykujemy do piosenki Majki Jeżowskiej pt.: ”Wszystkie dzieci nasze są”.
- ”KOSZYK PEŁEN KWIATÓW”: zabawa plastyczna – za pomocą patyczków higienicznych domalowujemy kwiaty w koszyczku.
- „DZIECI CAŁEGO ŚWIATA”: praca plastyczna; naklejamy na kartkę wycięte twarze dzieci pochodzących z różnych stron świata
- ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ DZIECKA
| - rozwój zaciekawienia światem, stymulacja ciekawości poznawczej
- przeżycie radości płynącej ze wspólnej zabawy
- kształtowanie postawy szacunku dla wszystkich ludzi
- wzbogacanie wiadomości na temat życia ludzi w różnych miejscach na świecie
- kształtowanie sprawności fizycznej (uczestnictwo w zajęciach ruchowych w sali i na powietrzu, posługiwanie się w zabawie mimiką, gestem, ruchem)
- rozwijanie sprawności manualnej
|
42.Afryka dzika (3-07 czerwiec) | - Poznawanie zwierząt żyjących w różnych środowiskach przyrodniczych Afryka
- Posłuchaj wiersza J. Tuwima ,,Murzynek bambo’’
- Słuchanie odgłosów dzikich zwierząt i ich naśladowanie
- Zabawa muzyczno-ruchowa ,,FIK MIK MAŁPKA SKACZE
- Waka Waka improwizacja ruchowa do piosenki Shakiry
| - Identyfikuje i różnicuje odgłosy dzikich zwierząt
- Poznawanie kultury afrykańskiej i życia dzikich zwierząt
- Uwrażliwienie na muzykę
|
43.Piraci i morskie opowieści (10-14 czerwiec) | - . ”PIRACI”: poznajemy kim są piraci i jak wyglądają: oglądamy plansze przedstawiające piratów,
- ”STATEK”: dowiadujemy się jak wygląda i co znajduje się na Statku Pirackim
- ”ŚWIATOWY DZIEŃ OCEANÓW”: poznajemy zwierzęta żyjące w oceanach.
- ”POSZUKIWACZE SKARBÓW”: pokonujemy tor przeszkód, w którym znajdujemy zaginiony skarb,
- ”PIRACKA LUNETA”: zabawa plastyczna, w której wykonujemy z rolek po papierze lunetę, którą będziemy dodatkowo ozdabiać.
- TAŃCZĄCE FALE”: zabawa z chustą; wszyscy, stojąc w kręgu, trzymają chustę za uchwyty. Do piosenki marynarskiej– w rytm muzyki chodzimy po obwodzie koła, na przemian podnosimy i opuszczamy chustę.
| - doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole
- tworzenie radosnego nastroju podczas zabawy (bezpieczna i zgodna zabawa wszystkich dzieci)
- rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i spostrzegawczości dzieci .
|
44. Lato (17-21 czerwiec) | - 21.06. – PIERWSZY DZIEŃ LATA”: ŚWIĘTUJEMY PIERWSZY DZIEŃ LATA: ZABAWY W KOLE Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ, BAŃKAMI MYDLANYMI ORAZ INNE ZABAWY W OGRODZIE
- ”NIESPODZIANKA”: wykonujemy prezent- niespodziankę na Dzień Taty
- ”23.06. – Dzień Taty”: co nosi tata – poznajemy elementy ubioru charakterystyczne dla mężczyzn – muszka, krawat itp.
- ”KOCHAM LATO”: muzykujemy do letniej piosenki pt.: “Kocham lato”,
- ”SMAKOWITE LODY”: zabawa plastyczna: wykonujemy lody w rożku z posypką: papierowa wyklejanka.
- UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO ORAZ POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW GMINNEGO ŻŁOBKA W CHARBROWIE
| - powitanie i zapoznanie się z charakterystycznymi cechami lata
- zapoznanie się z letnim ubiorem
- dostarczanie radości ze swobodnej zabawy w ogrodzie
- kształtowanie pozytywnej postawy wobec przyszłego pójścia do przedszkola
- prezentacja żłobkowego dorobku dzieci
- wzmacnianie więzi emocjonalnych z rodziną.
|
45.Wakacje (24-28 czerwiec) | - ”MOŻE NAD MORZE?”: dowiadujemy się o miejscach, do których możemy pojechać na wakacje; kategoryzacja: „Znad morza czy z gór?” - dobieramy elementy do odpowiedniego miejsca,
- ”CO ZABIORĘ NA WAKACJE?”: pakujemy wakacyjną walizkę,
- ”ZABAWA NA PLAŻY” ŚPIEWAMY I TAŃCZYMY DO PIOSENEK PT.: „Niech żyją wakacje”, “Po łące biega lato”,
- ”PODRÓŻUJEMY”: poznajemy środki transportu, którymi możemy się udać w podróż wakacyjną; rozpoznajemy odgłosy poszczególnych pojazdów i dobieramy obrazek do usłyszanego dźwięku,
- ”NO TO LECIMY!”: zabawa plastyczna, podczas której wykonujemy wspólnie papierowy latawiec.
| - zapoznanie dzieci z możliwościami spędzania czasu wolnego
- utrwalenie zasad bezpiecznych zabaw podczas wakacji
- wprowadzenie nastroju oczekiwania na wakacje
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez zgodne funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych
|