Celem działalności Żłobka jest opieka nad dziećmi w wieku do lat 3, w ramach której realizowane są funkcje: opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne, na rzecz dzieci będących mieszkańcami Gminy Wicko.
Zadanie | Sposób realizacji | Cel | Termin |
1. Adaptacja dziecka w żłobku | - Obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw.
- Założenie kart rozwojowych/obserwacji oraz pielęgniarskich prowadzonych przez opiekuna i pielęgniarkę
- Czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami.
- Stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku.
- Różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi.
| Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Zaklimatyzowanie się dziecka w żłobku Zapewnienie bezpiecznych warunków w czasie adaptacji w oparciu o wytyczne zachowania bezpieczeństwa zdrowotnego Głównego Inspektora Sanitarnego. | Wrzesień / Październik 2022 |
2. Współpraca z rodzicami | - Zebrania indywidualne z rodzicami- spotkania rodziców z dyrektorem- przedstawienie oczekiwań obu stron, przekazanie najistotniejszych informacji dotyczących funkcjonowania żłobka; przekazanie w formie papierowej i telefonicznej wszystkich niezbędnych informacji dot. rozpoczęcia przygody ze żłobkiem.
- Spotkania indywidualne z opiekunami grup- omówienie spraw bieżących (organizowane w odniesieniu do wytycznych zachowania bezpieczeństwa zdrowotnego Głównego Inspektora Sanitarnego.).
- Indywidualne codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas odbierania dzieci.
- Przekazywanie wiadomości, informacji , zdjęć i opisów do nich na stronie internetowej oraz facebooka Gminnego Żłobka w Charbrowie
- Współpraca z rodzicami polegająca na pieczeniu ciast, przygotowywaniu kostiumów na bal karnawałowy, poczęstunków na urodzinki dzieci,
- Organizowanie imprez, uroczystości z udziałem rodziców itp. ( zakończenie roku absolwentów, wspólne ubieranie choinki, kiermasze świąteczne)
| Poznanie dzieci oraz ich środowiska, poznanie oczekiwań rodziców. Zachęcanie do czynnej współpracy rodziców ze Żłobkiem oraz jego pracownikami. Nawiązanie partnerskich relacji z rodzicami dzieci uczęszczających do Żłobka. | Wrzesień / Październik 2021 Cały rok |
3. Rozwój społeczny | - Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego z dziećmi oraz opiekunkami.
- Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych.
- Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.
- Wyrabianie odpowiedniego wzorca zachowania.
- Stworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez bliski i indywidualny kontakt z dziećmi.
- Kształtowanie nawyków kulturalno – grzecznościowych.
- Umożliwienie dzieciom spotkań z ciekawymi ludźmi tj. policjant, straż pożarna, leśniczy, bibliotekach, dietetyk, muzyk, dentysta itp.
| Uspołecznienie dzieci. Zachęcenie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. Zachęcanie do postawy otwartej w stosunku do innych osób nieznanych | Cały rok |
4. Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalenie nawyków higienicznych. | - Utrwalanie odpowiedniego zachowania się podczas posiłków.
- Nauka oraz utrwalanie samodzielnego spożywania posiłków oraz napojów.
- Zachęcanie do samodzielnego korzystania z nocników lub sedesów.
- Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych.
- Próby samodzielnego ubierania się.
- Wyrabianie nawyku mycia rączek.
- Wsparcie ze strony pielęgniarki
- Dostosowanie powyższych czynności do wytycznnych zachowania bezpieczeństwa zdrowotnego Głównego Inspektora Sanitarnego..
| Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych. | Cały rok |
5. Kształtowanie sprawności fizycznej | - Doskonalenie umiejętności chodzenia i biegania.
- Kształtowanie równowagi, eliminowanie wad postawy i płaskostopia.
- Rozwijanie prawidłowej sylwetki całego ciała dziecka.
- Praca nad kształtowaniem umiejętności ruchowo – naśladowczych.
- Ćwiczenia ruchowe oraz taneczne w ciągu dnia.
- Ćwiczenia relaksacyjne.
- Zabawy i spacery na świeżym powietrzu
- Dodatkowe zajęcia ruchowe usprawniające motorykę dużą
| Rozwój małej i dużej motoryki u dzieci. Zachęcenie do aktywnego spędzania czasu w żłobku. Rozwijanie świadomości zdrowotnej. Zaciekawienie dzieci interesującą formą ruchu z wykorzystaniem wielopłaszczyznowych pomocy sportowych. | Cały rok |
6. Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka | - Organizowanie zajęć muzycznych przez opiekunów w tym elementów rytmiki
- prowadzenie zajęć tanecznych, uwrażliwienie na muzykę,
- Organizowanie zajęć wokalnych przez opiekunów (śpiewanie z dziećmi)
- Śpiewanie kołysanek przed snem.
- Wyciszanie dzieci poprzez odtwarzanie muzyki klasycznej.
- Powtarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie oraz wystukiwanie.
- Marsz w rytm muzyki.
- Zajęcia z instrumentami muzycznymi.
- Zapoznanie z piosenkami przeznaczonymi dla dzieci w wieku 0-3 lat, nauka piosenek poprzez zabawę i wspólny śpiew.
| Uwrażliwienie oraz umuzykalnienie dzieci. Kształtowanie wrażliwości ruchowo – umuzykalniającej. | Cały rok |
7. Rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie osobowości poprzez obcowanie z książką | - Czytanie oraz opowiadanie bajek przez opiekunów.
- Czytanie bajek podczas usypiania dzieci.
- Zabawy dowolne z książkami.
- Zapoznawanie dzieci z funkcjonowaniem biblioteki oraz prezentacja książeczek różnego rodzaju.
- Poznanie pracy bibliotekarza, wspólne czytanie bajek w żłobku
| Zachęcanie dzieci oraz rodziców do częstego obcowania z książką. | Cały rok |
8. Rozwijanie mowy i myślenia | - Ćwiczenia artykulacyjne oraz dźwiękonaśladowcze wykonywane w grupach.
- Wykonywanie ćwiczeń oddechowych.
- Dawanie odpowiedniego wzorca poprawnej mowy.
- Zachęcanie dzieci do werbalnego i poprawnego komunikowania się.
- Nauka prostych wierszyków i piosenek.
| Usprawnianie narządów artykulacyjnych Kształtowanie mowy dzieci | Cały rok |
9. Rozwijanie sensomotoryki | - Codzienne zabawy w nawlekanie, mieszanie, dopasowywanie.
- Szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych.
- Rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie i inne zabawy plastyczne.
- Zajęcia dodatkowe z „Sensoplastyki”,
| Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Doskonalenie umiejętności łączenia i dopasowywania. Usprawnianie ruchów ręki. Doskonalenie bodźców i doznań poprzez zabawę różnymi fakturami: mąka, masa solna, sztuczny śnieg itp. | Cały rok |