Elektronika jest elementem wpisanym w krajobraz codzienności współczesnej młodzieży.
Telefon, tablet, telewizor, komputer – przynajmniej jedno z tych urządzeń znajduje się na wyposażeniu większości domów.
Kiedy pozwolić dzieciom robić z nich użytek?
Dziecko a elektronika
Nastolatek z tabletem czy smartfonem w ręce nikogo nie dziwi. Coraz częściej dostęp do urządzeń mobilnych mają też najmłodsi. Niektórzy zbyt wcześnie. Z najnowszych badań wynika, że nieco ponad połowa maluchów do 6 roku życia (54%), korzysta z urządzeń mobilnych*. Ponadto dzieci przed komputerem i innymi ekranami spędzają zbyt wiele czasu, a ich działania nie zawsze są kontrolowane przez dorosłych. Często też dzieci mają nieograniczony dostęp do internetu.
Trudno całkowicie odizolować najmłodszych od elektroniki. Szczególnie, jeśli sami często z niej korzystamy. Co więcej, czas dzieci przed komputerem nie musi być bezwartościowy. Odpowiedni dobór treści pomoże im się uczyć lub rozwijać pasje. Istotny jest jednak umiar i zdrowy rozsądek, gdy pozwalamy dziecku korzystać z multimediów.
Wiek, w którym najmłodsi zaczynają korzystać z urządzeń mobilnych, ciągle się obniża. Niektórzy rodzice nie widzą nic złego w przekazywaniu swoich telefonów niemowlętom czy rocznym pociechom. Badania „Brzdąc w sieci!” wskazują, że urządzeń mobilnych używa co dziesiąty maluch do pierwszego roku życia (12%)*. Kolorowy ekran oczywiście zainteresuje najmłodszych. Nie wpłynie jednak dobrze na ich rozwój. Dlatego pytanie o to ile godzin można spędzać przed komputerem i innymi ekranami, jest kluczowe w kontekście najmłodszych. Jak się okazuje, czas ten długo liczony jest w minutach.
Dzieci przed komputerem i z telefonem w ręce – ile czasu najmłodsi mogą poświęcić na gry i bajki?
Dzieci rozwijają się etapami i dostęp do elektroniki powinien być jednym z nich. Nie chodzi o złą wolę czy ograniczanie dostępu do technologii. Podejdźmy do tego tematu jak do dobierania zabawek, odpowiednich do wieku swojej pociechy. Zdaniem pediatrów elektronika nie jest w ogóle potrzebna najmłodszym. Utrzymują, że dzieci do 5 roku życia powinny przede wszystkim mieć czas na aktywną zabawę i poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
Elektronika często przebodźcowuje maluchy. Ponadto ich wzrok nie jest przystosowany do spłaszczonego i szybko zmieniającego się obrazu. Odsuwanie w czasie momentu, w którym dziecko przy komputerze usiądzie pierwszy raz, nie ogranicza go, a wręcz wspiera jego prawidłowy rozwój. Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?
Zalecenia w tym temacie wydała Amerykańska Akademia Pediatryczna. Według niej:
- Najmłodsi – do 2 roku życia – w ogóle nie powinni korzystać z urządzeń elektronicznych – telefonów, tabletów, komputerów czy telewizorów. Wyjątek stanowią wideorozmowy z bliskimi. Jeśli pomimo zaleceń chcesz wprowadzić swojego malucha w świat multimediów, poczekaj aż ukończy 1,5 roku. Wybieraj wtedy programy edukacyjne i oglądaj je razem z nim.
- Optymalny czas korzystania z ekranu przez dzieci w wieku od 2 do 5 lat wynosi godzinę. Starannie wybierz gry i bajki dla swojej pociechy i towarzysz jej podczas gdy korzysta z multimediów.
- 6-letnie dzieci przed komputerem powinny spędzać do 2 godzin. Amerykańscy pediatrzy zwracają w tym wieku szczególną uwagę rodziców na zdrowy rozsądek i zachowanie prawidłowych proporcji między czasem na naukę, ruch oraz multimedia. Zachęcają też do stosowania zasady „im mniej, tym lepiej”.
Dlaczego warto poczekać z zaproszeniem dziecka przed ekran?
Nie obawiaj się, że odwlekając moment, w którym dziecko przed komputerem usiądzie po raz pierwszy, utrudnisz mu naukę korzystania z nowych technologii. Zarówno sprzęty, jak i programy są bardzo intuicyjne i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości sytuacja ta miała się zmienić. Okazuje, że zwlekanie z puszczeniem dziecku pierwszej bajki czy włączeniem gry, ma swoje zalety. Jakie? Najmłodsi lepiej śpią, nie są przebodźcowani i nie mają problemów z samodzielną zabawą. Wyniki długofalowych badań pokazują, że zbyt długie oglądanie telewizji w młodym wieku, przekłada się na problemy zdrowotne kilka lat później. U dzieci poniżej 2 roku życia, które mają dostęp do urządzeń mobilnych, specjaliści zauważyli opóźniony rozwój mowy.
Ważne, aby nie korzystać z bajek w celu uspokojenia malucha, ani nie traktować gier i telewizji jako nagrody. Nim pokażemy dziecku wybrany film lub bajkę, wcześniej sprawdźmy ją pod kątem montażu (czy nie jest zbyt dynamiczny) oraz treści. Smartfon i tablet powinny mieć ograniczony dostęp do internetu. Pamiętajmy też o zapewnieniu dziecku odpowiedniej dawki ruchu oraz proponowaniu innych aktywności, które wpłyną na rozwój jego mózgu i wyobraźni. Każde dziecko potrzebuje też czasu na zwykłą, analogową zabawę.
* Źródło badań: naukawpolsce.pap.pl
Źródło artykułu:
https://naukatolubie.pl/acr/dzieci-przed-komputerem/?amp=1
Źródło grafiki:
https://panilogopedyczna.pl/2021/07/ile-czasu-male-dziecko-moze-spedzac-przed-ekranem/
Ewelina Karczewska