Skocz do głównej treści strony
Gminny Żłobek w Charbrowie

Roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej na rok 2022/2023

PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2022/2023

 

WRZESIEŃ

 

CELE

1. Nasz żłobek- adaptacja

 (1-9 września)

  • „MÓJ ZNACZEK”: zapoznajemy się ze swoim znaczkiem znajdującym się w szatni i sali.
  • „NASZA SALA I ZABAWKI”: poznajemy wystrój oraz położenie zabawek w sali.
  • „KOLOROWA TĘCZA”: zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem chusty Klanza.
  • „NASZ DZIEŃ”: poznajemy plan i rytm dnia w placówce przy użyciu obrazków ilustrujących czynności wykonywane w ciągu dnia oraz okrągłej planszy symbolizującej dzień.
  • „GDZIE JEST JAŚ”: przypominamy lub poznajemy imiona kolegów i koleżanek z grupy podczas zabaw integracyjnych w kręgu.
  • „DRZEWKO PRZYJAŹNI”: wspólna zabawa plastyczna z użyciem farb – tworzenie korony drzewa za pomocą odbitych rączek dzieci z grupy.
  • „WSZYSCY SĄ, WITAM WAS”: nauka piosenki powitalnej z naśladowaniem gestów.
  • poznanie dzieci oraz ich środowiska
  • adaptacja dzieci w żłobku
  • poznanie przez dzieci opiekunek, oraz sali, szatni i łazienki
  • pokonywanie trudności w nawiązywaniu kontaktu między dziećmi i kontaktu z opiekunami

2. Krasnoludki

  • „KIM SĄ KRASNOLUDKI?”: zapoznanie z bajkową postacią krasnoludka, utrwalenie nazw części ciała poprzez wskazywanie i nazywanie.
  • „MY JESTEŚMY KRASNOLUDKI”, „KRASNOLUDEK”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenek.
  • „CZY TO BAJKA…?”: poznajemy wierszyk Marii Konopnickiej o krasnoludkach. Wykorzystanie plansz w krasnoludkami do zobrazowania treści wiersza.
  • „CZAPKA KRASNOLUDKA”: zabawa plastyczna: ozdabianie papierowej czapeczki z wykorzystaniem materiałów kreatywnych.
  • „PODRÓŻ DO KRAINY KRASNOLUDKÓW”: ćwiczenia gimnastyczne, przechodzenie przez tunel gimnastyczny.
  • MAŁY I DUŻY KRASNOLUDEK''- zabawa orientacyjno -porządkowa. Dziecko chodzi po pokoju  przy włączonej piosence. Gdy zatrzymamy muzykę dziecko reaguje na polecenia:
  • ,,mały krasnoludek''- kuca
  • krasnoludek chodzi
  • ,,duży krasnoludek''- stają na palcach i wyciągają ręce do góry
  • krasnoludek biega
  • "BUDUJEMY DOMY DLA KRASNOLUDKÓW" zabawa konstrukcyjna
  • poznanie wyglądu i charakterystycznych cech krasnoludka
  • wprowadzenie pojęć „duży” i „mały”
  • ilustrowanie ruchem treści piosenki
  • rozwijanie zdolności manualnych

 

3. Witamy Panią Jesień

  • „JESIEŃ JUŻ PRAWIE”: powitanie Pani Jesieni
  • „PRZYCHODZI PANI JESIEŃ”: luźna rozmowa na temat zmieniającej się pogody, obserwacje przyrodnicze podczas spaceru po okolicy- wyjaśnianie zjawiska usychania liści.
  • „KOLOROWE LIŚCIE”: nazywanie jesiennych kolorów, różnicowanie kształtów poprzez dopasowywanie do siebie takich samych, wykluczanie ze zbiór.
  • „POSZŁA OLA NA SPACEREK”: wspólne muzykowanie do utworu.
  • ”DESZCZOWY SPACEREK”, „GRZYBKI”, „WIEWIÓRKA”: jesienne zabawy paluszkowe.
  • ”JESIENNE DRZEWKO”: zabawa plastyczna z wykorzystaniem liści zebranych na spacerze.
  • WIZYTA POLICJANTA: zapoznanie z wyposażeniem samochodu

 

  • dostrzeganie zmienności przyrody w różnych porach roku (jesień)
  • poznawanie darów jesieni -, tj. kolorowe liście, żołędzie, kasztany itp.
  • udział w zabawach i zajęciach rozwijających wrażliwość słuchową
  • rozbudzanie zainteresowań jesienną przyrodą
  • zapoznanie z kształtem i barwą jesiennych liści,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej wskazanie liści tego samego kształtu
  • rozwijanie wyobraźni ruchowej i orientacji w przestrzeni,
  • grupowanie obiektów ze względu na jedną cechę
  • uwrażliwianie na różne elementy muzyki
  • taniec według własnej pomysłowości

4. Las i jego mieszkańcy

  • „JAK WYGLĄDA LAS?”: oglądamy zdjęcia lasu, nazywamy poszczególne elementy widoczne na ilustracji.
  • „JESIENNY SPACER”: zbieramy dary jesieni znajdujące się w sali i odkładamy w oznaczone miejsce (kategoryzujemy).
  • „GRZYBOBRANIE”: dobieramy grzyby do odpowiednich koszyków według zaprezentowanego kształtu.
  • „LEŚNE ZWIERZĘTA”: poznajemy zwierzęta, które kryją się w lesie.
  • „ZABAWY RUCHOWE DO PIOSENEK”: „Jadą, jadą misie”, „My jesteśmy krasnoludki”, „Jesteśmy jagódki”, „Stary niedźwiedź”.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT.: „JESIENNY MUCHOMOREK”: przyklejamy muchomorowi białe kropki na kapeluszu i mocujemy trawę przy jego nodze.
  • „KTO W LESIE SIĘ SKRYWA?”: poznajemy zwierzęta żyjące w lesie.
  • „LEŚNE PUZZLE”: układamy obrazka z dwóch lub trzech elementów.
  • „WIEWIÓRECZKA”: zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki.
  • „JEŻ”: zabawa plastyczna z użyciem farb w kolorach jesiennych.
  • „LISEK ŁAKOMCZUSZEK”: słuchanie opowieści naśladowanie ruchów liska.
  • WIZYTA LEŚNICZEGO: poznajemy dary lasu.
  • DZIEŃ CHŁOPAKA: zabawy tematyczne w sali, wręczenie upominków

 

 

  •  rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • usprawnianie motoryki małej i dużej
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • stwarzanie okazji do poznawania ciekawostek na temat leśnych zwierząt
  • wdrażanie do szanowania przyrody oraz zwierząt
  • wprowadzenie radosnego nastroju wynikającego z zabawy
  • uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami w czasie wspólnego działania

PAŹDZIERNIK

5. Co jeździ? Co pływa? Co lata? -środki transportu

  • CO JEŹDZI? CO PŁYWA? CO LATA?”: poznajemy środki transportu lądowego, wodnego i powietrznego – kategoryzacja.
  • „BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE”: w zabawie ruchowej uczymy się jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
  • ”JAKI TO DŹWIĘK?”: naśladujemy dźwięki prezentowanych pojazdów oraz kategoryzujemy pojazdy według koloru.
  • „ROZTAŃCZONE RADIO”: zabawy ruchowe do piosenek: „Jedzie, jedzie miś”, „Strażak Tomek”, „Koła autobusu kręcą się”, „Samochód”, „Maszynista zuch”
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT.„MÓJ WYMARZONY SAMOCHÓD”: przyklejamy elementy (szyby i reflektory) do pokolorowanego wcześniej przez dzieci samochodu.
  • „MYJNIA SAMOCHODOWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „LATAJĄCY BALON”: zabawa plastyczna: tworzymy balon z balonu, rurek i papierowych kubeczków.
  • „KOLOROWY POCIĄG”: zabawa sensomotoryczna polegająca
  • na przewlekaniu tasiemki przez dziurki w kartonowym pociągu.
  • TECZUCHA MALUCHA 5- “ŚRODKI TRANSPORTU”
  • OBCHODY PIERWSZEJ ROCZNICY POWSTANIA ŻŁOBKA: zabawy integracyjne, słodki poczęstunek.
  • Zapoznanie dzieci z występującymi środkami transportu
  • wprowadzenie zasad bezpiecznego zachowania się na drodze i podczas podróży
  • rozpoznawanie i nazywanie środków lokomocji
  • naśladowanie dźwięków danych pojazdów
  •  klasyfikowanie środka transportu do prawidłowej grupy

6. Ubieramy się

  • „POZNAJEMY ELEMENTY GARDEROBY”: przeglądamy karty przedstawiające rodzaje ubrań oraz pokazujemy je na sobie.
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu samodzielności w zakresie samoobsługi (ubieranie się).
  • „JAK SIĘ UBRAĆ?”: nabywamy wiedzę o dobieraniu ubioru do warunków pogodowych .
  • „UBIERAMY LALĘ”:samodzielnie zakładamy lalce małe ubranka.
  • „CO ZAŁOŻYĆ NA DWÓR, A CO DO SNU?”: zabawa manualna; wybieramy wycięte i zalaminowane ilustracje przedstawiające różne rodzaje ubrań; fantazja na temat ;)
  • „UBIERAM SIĘ”, „MISIU, UBIERZ SIĘ”- wspólne zabawy ilustracyjne do piosenek.
  • „ULUBIONY STRÓJ DZIŚ WŁOŻĘ”: nauka piosenki
  • DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ
  • Zapoznanie dzieci z różnymi elementami garderoby
  • doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała
  • kojarzenie elementów garderoby z częścią ciała

7. Lubimy owoce

  • „ZGADNIJ CO TO?”: poznajemy owoc z zakrytymi oczami.
  • „PYSZNY SOK”: wspólnie wyciskamy sok z użyciem sokowirówki;
  • „PALUSZKI JAK PĘDZELKI”: malujemy za pomocą farby i palców kontury przedstawiającejesienne owoce.
  • „WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI”: wspólne muzykowanie do piosenki.
  • „JABŁKOWE STEMPELKI”: odbijamy na kartce namoczonych w wcześniej w farbie połówek jabłek.
  • „OWOCOWE POŁÓWKI” : dopasowujemy ilustracje całych i przekrojonych na pół owoców (dzieci starsze).
  • „KOMPOT GRUSZKOWY”: wspólna degustacja; nauka samodzielnego nalewania płynu do szklanek.
  • „SAŁATKA OWOCOWA”:zabawa tematyczna w kuchennym kąciku.
  • „OWOCOWE PARY”: dobieramy w pary obrazkiprzedstawiające owoce (dzieci starsze).
  • uświadomienie dzieciom ich możliwości poznawczych (zmysły: wzroku, węchu, dotyku i smaku)
  • Poszerzenie wiadomości na temat owoców i zdrowego odżywiania
  • rozpoznawanie i nazywanie owoców
  • wyrabianie nawyków prozdrowotnych
  • doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania;
  • nauka zasad koleżeńskiej współpracy potrzebnej do osiągania zakładanych celów

 

8. Poznajemy warzywa

  • „NA STRAGANIE”: zabawa tematyczna- rozwijanie umiejętności improwizacji, wchodzenia w role.
  • „TALERZ WITAMINEK”: uczymy się posługiwać klejem.
  • „NATKA MARCHEWKI I PIETRUSZKI”: sprawdzamy do czego służą nożyczki.
  • „SKACZ PO ŚLADACH”: rozwijanie cechy motoryki- skoczności.
  • „WARZYWA DO KOSZYKA”: rzucamy do celu.
  • „PODAJEMY DO STOŁU”: ćwiczymy koncentrację.
  • „MUZYKUJEMY”: wspólne zabawy do utworów „Zielony”, „Na straganie w dzień targowy”oraz „Alfabet warzywno-owocowy”.
  • „DUZY I MAŁY”: segregujemy warzywa według ich wielkości.
  • „ŚWIĘTO DYNI”: wspólne zabawy tematyczne związane obchodzonym świętem
  • Poszerzenie wiadomości na temat warzyw i zdrowego odżywiania
  • rozpoznawanie i nazywanie warzyw
  • wyrabianie nawyków prozdrowotnych
  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez zgodne funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych
  • wspomaganie rozwoju mowy dzieci

 

LISTOPAD

9.  Postacie z bajek

  • Zapoznanie dzieci z wybranymi postaciami bajek
  • STEMPLOWANY KAPTUREK: ozdabianie rysunku za pomocą stempelków
  • GRA MEMORY: szukamy pary obrazków z poznanych już bajek
  • Z KTÓREJ JESTEM BAJKI?: utrwalamy treść poznanych bajek
  • PRZEBIERAMY SIĘ ZA POSTACIE Z BAJEK: wspólnie się bawimy przy skocznej muzyce.
  • DZIEŃ POSTACI Z BAJEK: odwiedziny pani bibliotekarki, wspólne czytanie bajek z ulubionymi postaciami
  • Rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami
  • czerpanie radości ze wspólnych zabawach
  • rozwijanie wyobraźni
  • wzbogacenie wiedzy i przeżyć dzieci poprzez poznawanie bohaterów literatury dziecięcej
  • rozwijanie zdolności manualnych

10.Moja ojczyzna

  • „POLSKA”: zapoznajemy się z mapą Polski i najważniejszymi informacjami o naszej ojczyźnie (dzieci starsze).
  • „SYMBOLE NARODOWE”: poznajemy godło i flagę Polski, słuchamy krótkiego fragmentu hymnu.
  • „11 LISTOPADA”: celebrujemy Narodowe Święto Niepodległości w naszej Placówce.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT. „BIAŁO-CZERWONA FLAGA”: przyklejamy czerwoną bibułę w wyznaczonym miejscu na konturze flagi i mocujemy patyczek na jednym z jego końców.
  • uwrażliwianie dzieci na muzykę
  • kultywowanie tradycji
  • zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi
  • rozwijanie zdolności manualnych

11. Robimy zakupy

  • nauka zwrotów grzecznościowych
  • uświadomienie konieczności pilnowania się rodziców w czasie zakupów
  • utrwalanie słownictwa – wyrazy związane z branżami sklepów: (spożywczy, księgarnia, apteka, sklep z zabawkami)
  • nazywanie produktów, które można w nich kupić
  • stosowanie wymiany jeden do jednego z wykorzystaniem papierowych pieniędzy
  • kształtowanie rozumienia sensu kupna, sprzedaży i płacenia
  • kategoryzowanie produktów spożywczych na zdrowe (które powinniśmy kupować często) oraz niezdrowe (których lepiej unikać)
  • pobudzenie procesów myślowych: uwaga, pamięć

12. Dom misiaków

  • „DOM MISIAKÓW”: tańczymy do utworu muzycznego „Hey Kids – Mały domek mam”.
  • „DOMOWNICY”: zabawa sensoryczna, w której szukamy domowników w misce wypełnionej ryżem.
  • „CO TO ZA POKÓJ?”: na podstawie ilustracji poznajemy jakie pomieszczenia znajdują się w domu.
  • „ZNAJDŹ MNIE JEŚLI POTRAFISZ”: zabawa, w której za pomocą palca przemieszczamy przedmiot do wyznaczonego punktu na kartce.
  • „DOM”: zabawa plastyczna, w której tworzymy dom z odbitych dłoni.
  • „ŚPIEWAMY DLA MISIA”: przytulamy i śpiewamy misiom piosenki na sylabach „la, la, la”
  • „SPOTKANIE Z MISIEM”: celebrowanie w żłobku Dnia Pluszowego Misia.
  • zapoznanie z wyglądem i trybem życia niedźwiedzi
  • rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą
  • kształtowanie poczucia konieczności poszanowania zabawek
  • Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.
  • Integracja dzieci
  • Czynne uczestnictwo w zabawie.
  • zapoznanie dzieci z zabawami andrzejkowymi
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy

 

GRUDZIEŃ

13. Muzyka wokół nas

LISTOPAD/GRUDZIEŃ

  • „KONCERTOWO”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy instrumenty i ich dźwięki, uczymy się piosenki pt. „Wesołe instrumenty”;
  • „BĘBENEK”: tworzymy bębenek z kubeczków papierowych, farby, plasteliny i baloników.
  • „ISTRUMENTALNIE”: łączymy cienie z instrumentami muzycznymi
  • „OPOWIADANIE”: słuchamy opowiadania zużyciem instrumentów. zabawa ruchowa z instrumentami i obręczami do utworu Leo Delibes ”Pizzicato”.
  • „AKORDEON”: praca plastyczna, tworzymy akordeon z papieru i plasteliny.
  • BRZMIENIA INSTRUMENTÓW ORKIESTROWYCH: przeglądamy książkę o instrumentach występujących w orkiestrze symfonicznych oraz słuchamy ich brzmienia za pomocą kodów QR.
  • 30 XI ANDRZEJKOWE WRÓŻBY
  • Uwrażliwianie dzieci na muzykę
  • kształtowanie poczucia rytmu
  • rozpoznawanie (wyglądu oraz brzmienia) i nazywanie kilku instrumentów muzycznych
  • pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość
  • kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo- zadaniowych,

14. W krainie świętego Mikołaja

  • „ODWIEDZINY ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA”: poznajemy postaci: Mikołaja oraz jego pomocników, otrzymanie drobnego upominku.
  • „ŚWIĘTY MIKOŁAJ”: zabawa plastyczna: tworzymy Mikołaja z słoika, plasteliny i tasiemki.
  • JAK WYGLĄDA MIKOŁAJ?: omówienie wyglądu Mikołaja, nazywanie poszczególnych elementów jego garderoby
  • „RENIFER RUDOLF”: zabawa plastyczna: tworzymy renifera z koperty, papierowych elementów i drucików kreatywnych.
  • „BAŁWANEK”: zabawa plastyczna: tworzymy bałwanka z rurki papierowej, patyczków i nakrętek plastikowych.
  • zapoznanie z postacią świętego Mikołaja
  • rozwijanie zdolności manualnych
  • budowanie radosnej atmosfery wyczekiwania na śnieg, święta i Świętego Mikołaja
  • pielęgnowanie zwyczajów mikołajkowych,
  • stwarzanie okazji do wyrażania pozytywnych uczuć,
  • prezentowanie własnych umiejętności (wiersze, piosenki)

15. Zima wokół nas

  • „MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY”: poznajemy cechy i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimowej pogody.
  • „ŚNIEG I BAŁWAN”: ćwiczenie oddechowe: dmuchanie przez słomkę w koszulce na dokumenty z kulkami styropianu i bałwankiem na kartce A4 wewnątrz.
  • „ŚNIEŻNE KULE”: zabawa ruchowa z elementem rzutu– trening koordynacji ruchowej.
  • „ZIMOWE ZABAWY”: ćwiczenia motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • „PANI ZIMA”: zabawa plastyczna – ozdabiamy suknię Pani Zimy pomponami z włóczki i soplami lodu z papieru do piosenki Ojciec Wirgiliusz.
  • „TAKA SAMA ŚNIEŻYNKA”: zabawa ćwicząca spostrzegawczość
  • Rozpoznawanie charakterystycznych cech nadchodzącej pory roku- zimy
  • rozpoznawanie i nazywanie  aktualnej pory roku: zimy
  • określanie cechy zimowej pogody
  • pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość

 

16. Magia świąt Bożego Narodzenia

  • „ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA”: poznajemy tradycje i obrzędy związane ze Świętami Bożego Narodzenia
  • „PACHNĄCA CHOINKA”: zabawa plastyczna/sensoryczna: tworzymy choinkę z mąki, wody, barwnika, proszku do pieczenia.
  • „KARTKA ŚWIĄTECZNA”: tworzymy kartkę świąteczną przy użyciu filcu oraz pomponów.
  • „ŚWIĄTECZNY STROIK” tworzymy stroiki z szyszek, plastrów drewna i bombek. Przygotowane stroiki wręczamy Naszym Najbliższym jako Świąteczny Prezent.
  • „KOLOROWE PREZENTY”: powtarzamy kolory
  • „KOLĘDUJEMY”: uczymy się piosenek/ kolęd o świątecznym charakterze
  • TECZUCHA MALUCHA 6- “ŚWIĄTECZNY GRUDZIEŃ”
  • MUZYCZNO-RUCHOWA OPOWIEŚĆ ZIMOWO-ŚWIĄTECZNA W NASZYM WYKONANIU 
  • WIGILIA DLA DZIECI I PRACOWNIKÓW ŻŁOBKA
  • organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności
  • zapoznanie z tradycjami związanymi ze Świętami Bożego Narodzenia – strojenie choinki, śpiewanie kolęd.
  • wprowadzenie świątecznego nastroju
  • wywołanie radości z powodu zbliżających się świąt Bożego Narodzenia i możliwości obdarowywania bliskich nam osób
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie poprzez wspólne kolędowanie
  • nazywanie kolorów prezentów
  • rozwój zdolności manulanych
  • nauka kolęd ipiosenek świątecznych

17. W mroźnej krainie

  • „KTO MIESZKA W KRAINIE WIECZNYCH ŚNIEGÓW?”: zajęcia poznajemy wygląd oraz zwyczaje Eskimosów
  • „ŚNIEŻNA WYPRAWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „IGLOO” – zabawa plastyczna: tworzymy igloo z wykorzystaniem farby, gąbki i sztucznego śniegu.
  • „Z WIZYTĄ U ESKIMOSÓW”: zabawa polegająca na połączeniu w pary takich samych Eskimosów.
  • „NOSKI ESKIMOSKI”: witamy się pomalowanymi na czerwono noskami.
  • „KONKURENCJE ESKIMOSÓW”: wspólne zabawy ruchowe:
  • Jazda na nartach z wykorzystaniem gazet
  • zabawa na krze lodowej z wykorzystaniem gazet, które robią się coraz mniejsze
  • łowienie ryb
  • „ZWIERZĘTA DALEKIEJ ANTARKTYDY I ARKTYKI”: poznajemy zwierzęta zamieszkujące Arktykę i Antarktydę: pingwina, niedźwiedzia polarnego, fokę itp.
  • „WĘDRUJĄCE PINGWINY”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „NIEDŹWIEDŹ POLARNY”: zabawa plastyczna: tworzymy niedźwiedzia z papierowych talerzyków, ryżu i płatków kosmetycznych.
  • „PINGWIN”: zabawa plastyczna: tworzymy pingwina z butelki PET, bibuły i ruchomych oczek.
  • Kształtowanie szacunku i życzliwości w stosunku do innych
  • Wzbogacanie wiadomości na temat życia mieszkańców bieguna
  • Budzenie zainteresowań przyrodą i życiem ludzi i na Dalekiej Północy
  • rozwój zdolności manualnych
  • pobudzenie procesów myślowych: uwaga, i spostrzegawczość
  • kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania w sytuacjach zabawowo- zadaniowych
  • dostrzeganie piękna zimowej aury
  • Zapoznanie dzieci ze zwierzętami żyjącymi na Antarktydzie oraz w Arktyce
  • czerpanie radości z zabaw po śniegu
  • rozpoznawanie i nazywanie białego koloru
  • rozwijanie zdolności manualnych

 

STYCZEŃ

18. Zimowe zabawy

  • „PODCHODY”: szukamy w saliukrytych kopert z puzzlami dotyczących tematu zajęć.
  • „PORA NA ZIMOWY SPORT”: zajęcia dydaktyczne o zimowych zabawach i o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, poznajemy piosenkę pt. „Tupu Tup po śniegu”;
  • „ŚNIEŻKOWA KOSZYKÓWKA”: zabawa ruchowa w tor przeszkód i rzucanie kulkami śniegu zrobionymi z papieru do celu;
  • „NA LODOWISKU”: oklejamy stopy gazetą i taśmą; jedziemy na łyżwach.
  • „BITWA NA ŚNIEŻKI”: rzucamy kulkami z gazety.
  • „IGRZYSKA OLIMPIJSKIE”: poznajemy zimowe sporty i sprzęty oraz symbole igrzysk olimpijskich, czytamy wiersz pt. „Zimowa Olimpiada”;
  • „JADĄ W SANIACH DZIECI”: uczymy się piosenki z pokazywaniem.
  • „WYMARZONE ŁYŻWY”: praca plastyczna polegająca na stworzeniu łyżew z papierowych elementów, patyczków i dodatków ozdobnych;
  • ilustrowanie ruchem zabawa zimowych
  • rozwijanie ekspresji twórczej: ruchowej i plastycznej
  • kształtowanie poczucia rytmu
  • nauka umiejętności współdziałania w grupie
  • poznanie nazw oraz zasad kilku sportów zimowych
  •  

19.

Części ciała

  • Rozmowa kierowana z pacynką- nazywanie części ciała;
  • Zabawa dydaktyczna “Cały ja”;
  • Zabawa poznawcza z lusterkami;
  • Zabawa ruchowa “Gdzie jest?”
  • Zabawy z muzyką: “Głowa, ramion, kolana, pięty”, “Tu paluszek”, “Moje rączki gdzieś zniknęły”;
  • Praca plastyczna “Człowiek” oraz “Moja twarz”;
  • Zabawa sensoryczna- malowanie dłońmi na folii malarskiej;
  • Chodzenie bosymi stopami po ścieżce sensorycznej;
  • TECZUCHA MALUCHA 1 - “CZĘŚCI CIAŁA”
  • BAL KARNAWAŁOWY- zabawa choinkowa
  • umiejętność wskazywania poszczególnych części ciała
  • umiejętność wskazywania części ciała u kolegi/ koleżanki lub na ilustracji
  • poznawanie schematu własnego ciała w lustrze
  • poznawanie podstawowego słownictwa związanego z częściami ciała
  • Integracja dzieci
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy karnawałowej

 

20. Droga babciu, drogi Dziadku

  • „DZIADKOWIE”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy członków rodzin, czytamy wiersz i tańczymy do piosenki „Droga Babciu, Drogi Dziadku”,
  • „FARTUSZKI”: praca plastyczna tworzymy fartuszki z materiału, papierowych elementów i guziczków;
  • „NIESPODZIANKA”: tworzymy prezenty niespodzianki z okazji święta Babci i Dziadka,
  • „Z MIŁOŚCI”: tworzymy kartkę z życzeniami dla Babci i Dziadka;
  • W CO BAWILI SIĘ NASI DZIADKOWIE ?”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenki „Ojciec Wirgiliusz”
  • SPOTKANIE Z BABUNIĄ I DZIADZIUSIEM
  • wzmacnianie więzi emocjonalnych z rodziną
  • kształtowania uczucia przywiązania i szacunku do dziadków
  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć

21. Kosmiczne przygody

  • „WSZECHŚWIAT”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy z czego składa się kosmos, kto to astronauta, czym się zajmuje i podróżuje, poznajemy piosenkę pt. „Rakieta” z płyty Bajki Wujka,
  • „NAUKOWE ZABAWY”: zabawy z nauką, jak wyglądał wielki wybuch, jak powstaje dzień i noc, odrzut – eksperyment z sodą oczyszczoną i octem, czytamy książkę pt. „Kicia Kocia w kosmosie”;
  • „DZIEŃ I NOC”: uczymy się je rozróżniać
  • „ZADANIE W KOPERCIE”: czytamy list wysłany przez astronautę z zadaniem ułożenia rakiety z puzzli;
  • „KOSMICZNA PODRÓŻ”: praca plastyczna z użyciem stempli, farby i papierowych elementów, tworzymy kosmiczny obraz;
  • „GWIEZDNE TAŃCE”: rozgrzewka do muzyki pt. „Kosmiczne roboty”, zabawa ruchowa w „Gwiazdki”
  • „W UKŁADZIE SŁONECZNYM”, „RAKIETA”: wspólne pląsy przy piosence
  • UDZIAŁ W WIELKIEJ ORKIESTRZE ŚWIĄTECZNEJ POMOCY
  • kształtowanie postawy ciekawości i chęci badania
  • rozwijanie zainteresowań tematyką kosmosu, poznanie pojęć z nim związanych.
  • rozpoznawanie różnic pomiędzy dniem i nocą

 

 

LUTY

22. Jestem radosny, jestem zły

STYCZEŃ/LUTY

  • Rozpoznawanie, naśladowanie i nazywanie emocji przedstawionych na ilustracjach.
  • „EMOCJE”- kolorujemy rysunki przedstawiających wszystkie emocje
  • „EMOCJONALNY BALONIK”- zajęcia sensoryczne z użyciem mąki ziemniaczanej i balony; uczymy się przesypywania.
  • Zabawy przy piosence „Kiedyjest Ci wesoło”.
  • „MALUJEMY PALUSZKI”- na paluszkach mamy buźki przedstawiające różnorodne emocje, staramy się je dopasować do zdania opisanego przez opiekuna (np. „Który paluszek jest wesoły, a który się smuci…?).
  • „JAK MOŻEMY ODREAGOWAĆ ZŁOŚĆ?”- uczymy siętego poprzez tupanie, skakanie itp.
  • „TANIEC SZCZĘŚCIA”: swobodnie tańczymy z kolorowymi chustkami przy skocznej muzyce (Florentinen Marsch J. Fucik), przedstawiając, jak bardzo jesteśmy szczęśliwi.
  • „JAK POKAZAĆ, ŻE KOGOŚ LUBIĘ?”: krótka pogadanka z opiekunką.
  • „WESOŁE SŁOŃCE I SMUTNA CHMURA”: zabawa ruchowa przy muzyce
  • uświadomienie dzieciom wartości wynikającychz poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnychoraz uczuć innych osób
  • rozwijanie inteligencji społecznej i związanych z tym kompetencji (np. współpraca w grupie, radzenie sobie w sytuacji konfliktowej
  • pomaganie dziecku w budowaniu poczucia własnej wartości
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym kompetencji (np. rozpoznawanie i nazywanie emocji, poznawanie sposobów radzenia sobie z emocjami)

23. W domu

  • “TRZY ŚWINKI”: Teatrzyk kukiełkowy
  • “GDZIE TO JEST?”: zabawa z dopasowywaniem
  • “SZUFLADA”: zabawa dydaktyczna
  • “WSZYSTKO MA SWOJE MIEJSCE”: zabawa z klasyfikowaniem
  • “BĘDZIE LŚNIŁO”: zabawa orientacyjno- porządkowa
  • “GDZIE MIESZKAM?”: zabawa ruchowa
  • “WRACAMY DO DOMU”: zabawa bieżna ze zmianą tempa
  • “DOMEK Z KART”: zabawa logopedyczna
  • “PAN JĘZYCZEK” wierszyk Logopedyczny
  • “CEGŁY” i “KOLOROWY DOM”: praca plastyczna
  • TECZUCHA MALUCHA 4- “W DOMU”

 

  • poznawanie poszczególnych pomieszczeń w domu
  • dopasowywanie urządzeń/ mebli do odpowiedniego pomieszczenia

 

 

24. Walentynki

  • „WALENTYNKI- DZIEŃ PRZYJAŹNI I ŻYCZLIWOŚCI”: zachęcanie dzieci do okazywania uczuć innym osobom, taniec w parach do utworu pt.: „Nie chce Cię znać”.
  • „ROZBITE SERCE”: zabawa ruchowa polegająca na dopasowywaniu do siebie serc zgodnie z kształtem, rozmiarem i kolorem.
  • „ROSNĄCE SERDUSZKO”: zabawa sensoryczna z użyciem wody, mąki, proszku do pieczenia.
  • JAK MOŻEMY OKAZYWAĆ UCZUCIA?: robimy to za pomocą słów, mimiki i gestu
  • „14 LUTEGO”: słuchamy opowiadania pt.: „Franklin i Walentynki”.
  • „SERDUSZKO PRZYJAŹNI”: wspólny taniec do utworu
  • Budowanie przyjaznej atmosfery
  • kształtowanie umiejętności okazywania oraz rozpoznawania uczuć
  • kształtowanie nawyków grzecznościowych

 

25. „Miauczy kotek miau”

  • „KOCIE CIEKAWOSTKI”: poznajemy charakterystyczne cechy wyglądu kota, jego sposób poruszania się, odżywiania.
  • „KOCIA GIMNASTYKA”: ćwiczenia ruchowe, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy podczas ćwiczeń gimnastycznych.„BUJAJĄCY KOTEK”: przestrzenna zabawa plastyczna: tworzymy kotka z papierowego talerzyka i papierowych elementów.
  • „KOCIE POLOWANIE”: zabawa ruchowa polegająca na zwijaniu na maskotkę kotka fragmentu włóczki, do którego przymocowana jest sylwetka myszki – ćwiczenia motoryki małej.
  • „MY JESTEŚMY KOTKI DWA”: nauka piosenki i zabawa w kole
  • „KOTEK PUSZEK”: zabawa sensoplastyczna z użyciem masy solnej, barwnika i brokatu.
  •  
  • rozwijanie empatii - uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt
  • przekazywanie informacji na temat prawidłowej opieki nad zwierzętami
  • wyrabianie szacunku dla zwierząt
  • zapoznanie z wyglądem kota i jego części ciała
  • uwrażliwianie na muzykę

 

 

MARZEC

26. U dentysty

LUTY/MARZEC

  • „GABINET DENTYSTYCZNY”: dowiadujemy się kim jest dentysta i gdzie pracuje, poznajemy narzędzia potrzebne mu do pracy, muzykujemy do piosenki pt.: „Hipopotam u Dentysty”.
  • „JAMA USTNA”: zabawa plastyczna, tworzymy model jamy ustnej z wykorzystaniem białej fasoli i różowej plasteliny.
  • „BAL KARNAWAŁOWY”: malowanie twarzy, tańce, pamiątkowe zdjęcia.
  • „PACHNĄCY UŚMIECH”: zabawa plastyczna z użyciem pasty do zębów i białych cekinów.
  • „CZYSTY I BRUDNY ZĄB”: zabaw dydaktyczna, układanka 4-elementowa.
  • SZCZOTKA, PASTA: improwizacja ruchowa do piosenki z repertuaru zespołu Fasolki
  • DZIEŃ DENTYSTY: ODWIEDZINY PANA STOMATOLOGA (4 marca)
  • kształtowanie nawyków higienicznych oraz samodzielności dzieci w wykonywaniu czynności higienicznych
  • zwrócenie uwagi na systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia.
  • rozwijanie ekspresji twórczej przy muzyce
  •  

27. W marcu jak w garncu

  • Poznajemy pogodę, która występuje w marcu (śnieg, deszcz, słońce, wiatr, chmury).
  • Robimy „zupę marcową” (wrzucamy do garnka zjawiska atmosferyczne związane z pogodą), mieszamy je łyżką.
  • Poznajemy wierszyk z naśladowaniem: „Spacer w marcu”.
  • Zabawa ruchowa według KLANZY: „Pogoda”.
  • Muzykujemy i tańczymy do piosenek: „Marzec czarodziej”, „Marzec gotuje”, „W marcu jak w garncu”.
  • Tańczymy z chustami do utworu A. Vivaldiego pt.: „Wiosna”.
  • Zabawa plastyczna: „W marcu jak w garncu” – wyklejanka.
  • TECZUCHA MALUCHA 3- “ZJAWISKA POGODOWE”
  • zainteresowanie dzieci różnymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w przyrodzie na wiosnę
  • poszerzenie wiadomości przyrodniczych, związanych z różnorodnością pogody występującą w miesiącu marcu
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych, czynne braniew nich udziału

28

W krainie kolorów

  • „KOLORY DO DOMU”: zabawa orientacyjno- porządkowa (sortowanie piłek do odpowiednich pudełek)
  • „KOLORY”: słuchamy w ciągu dnia albumu Agaty Świętoń
  • rozwijanie percepcji wzrokowej
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów
  • nauka segregacji przedmiotów z podziałem na kolory
  • rozwijanie umiejętności manualnych

29. Kwiecista wiosna

  • „SPOTKANIE Z WIOSNĄ” – poznajemy Panią Wiosnę (ciocię przebraną za Panią Wiosnę), rozmowa z Wiosną.
  • ZAPOZNAJEMY SIĘ Z ATRYBUTAMI WIOSENNYMI (kwiaty, zwierzątka, kwitnące drzewa).
  • MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenki pt.: „Wiosna, wiosenka”.
  • MASZERUJEMY DO PIOSENKI: „Maszeruje wiosna” oraz „Idzie wiosna polną drogą”.
  • TAŃCZYMY Z CHUSTAMI do piosenki pt.: „Piosenka o wiośnie” – Mała Orkiestra Dni Naszych. Zabawa plastyczna: „Pani Wiosna” – wyklejamy kwiatami sukienkę Pani wiosny na dużym plakacie (praca wspólna).
  • ZAPOZNAJEMY SIĘ Z WIOSENNYMI KWIATKAMI (żonkil, krokus, tulipan, pierwiosnek).
  • POZNAJEMY KOLORY KWIATÓW (nazywamy, kategoryzujemy).
  • „SIEJEMY KWIATY”:w zabawie ruchowej rozkładamy kwiaty na dywanie – naszej zielonej łące.
  • MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenek pt.: „Wiosna kwiaty rozdaje”, „Wszystko kwitnie wkoło”.
  • „WIOSENNE KWIATY”: układamy puzzle 3-elementowe.
  • „WIOSENNY OGRÓD PEŁEN KWIATÓW”: wspólna zabawa plastyczna:– na pomalowaną na zielono kartkę naklejamy kwiaty.
  • „KWIECISTY TANIEC”: nauka tańca w parach z wykorzystaniem kwiatowych opasek na głowę.
  • rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
  • zapoznanie dzieci z oznakami wiosny
  • wzbogacenie wiadomości przyrodniczych
  • klasyfikowanie obrazków zgodnie z ich tematyką
  • rozumienie zmian zachodzących w przyrodzie
  • rozwijanie ekspresji twórczej- plastycznej i muzycznej
  • poznanie pierwszych wiosennych kwiatów,
  • rozwijanie ekspresji twórczej- plastycznej i muzycznej
  • wzbogacenie wiadomości przyrodniczych
  • rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

30. Ja i moja rodzina

  • “DUŻA RODZINA”” układanka
  • “CAŁA RODZINKA” :wiersz z naśladowaniem
  • “RODZINA”: rozmowa kierowana
  • “BRAT Z SIOSTRZYCZKĄ”: zabawa orientacyjno- porządkowa
  • “KTO TO JEST?”: zabawa rozwijająca umiejętność prawidłowego nazywania członków rodziny
  • “IDZIE BABCIA”: zabawa z naśladowaniem w ruchu
  • “RODZINA KSZTAŁTÓW” i “ZŁÓŻ NAS”: praca plastyczna
  • TECZUCHA MALUCHA 2- “JA I MOJA RODZINA”
  • identyfikowanie członków rodziny]
  • rozwijanie umiejętnościwskazywania członków rodziny na ilustracji
  • ćwiczenie umiejętności dopasowywania kształtów według wzoru

 

 

 

KWIECIEŃ

31. Na wiejskim podwórku

  • „NA WSI”- wspólnie przeglądamy książki o tematyce wiejskiego podwórka
  • „ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU”: zabawasłuchowa i ortofoniczna
  • „SPACER KACZEK”: zabawa orientacyjno- porządkowa
  • „JAK PIES Z KOTEM”: zabawa ruchowa na czworakach
  • „DOGOŃ KOTKA”, „KOTEK GONI MYSZKĘ”: zabawy bieżne
  • „KONTURY ZWIERZĄT”: zabawa manualna polegająca na dopasowaniu ilustracji przedstawiającej zwierzę do jej konturu
  • „SKĄD SIĘ BIERZE MLEKO?”: krótka pogadanka, dowiadujemy się jakie przetwory można zrobić z mleka.
  • „JOGURT BANANOWY”: samodzielnie kroimy banany na drobne kawałki i polewamy je jogurtem naturalnym (dzieci starsze, bez alergii na mleko i banany).
  • „OWCA”: zabawa manualna z użyciem kleju oraz waty.
  • „STARY DONALD FARMĘ MIAŁ”: zabawy przy piosence.
  •  
  • poznanie przez dzieci różnych gatunków zwierząt domowych
  • nauka rozpoznawania odgłosów zwierząt domowych
  • rozwijanie aparatu mowy poprzez zabawy dźwiękonaśladowcze
  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby zwierząt
  • poznanie pracy człowieka związanego z hodowlą zwierząt
  • rozwój zdolności manualnych oraz samodzielności poprzez samodzielne przygotowanie posiłku

 

32. Wesołe pisanki

  • Przeglądamy książki na temat Wielkanocy.
  • „ZNAJDŹ TAKIE SAME PISANKI”: rozwijamy spostrzegawczośći percepcję wzrokową.
  • „BARANKI”: zabawa ruchowa bieżna
  • „PLASTELINOWE PISANKI”: ozdabiamy kontury pisanki kuleczkami i wałeczkami z plasteliny.
  • „JAJKO, JAKIE JEST W ŚRODKU?”: poznajemy jajko ugotowane i surowe.
  • „KURCZĄTKA DO MAMY”: zabawa ruchowa
  • „WYŚCIGI ZAJĘCY”: zabawa ruchowa skoczna
  • „PISANKI, PISANKI”- wspólnie się bawimy przy piosence.
  • Zapoznanie dzieci z tradycjami i symbolami Świąt Wielkanocnych
  • wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się święta
  • poznanie piosenek o tematyce wielkanocnej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej

33.  Mali mieszkańcy Ziemi

  • „CO W TRAWIE PISZCZY?”: zajęcia dydaktyczne: uczymy się nazywać poszczególne owady, słuchamy wiersza o owadach oraz muzykujemy do piosenki pt.: „Bal na łące”.
  • „OWADY NA ŁĄCE”: zabawa orientacyjno-porządkowa z użyciem tamburyna do muzyki Johann Strauss II „An der schönen, Plauen Donau”.
  • „WAŻKI”: zabawa plastyczna: tworzymy ważkę z drucików kreatywnych oraz kwiatki z kolorowych patyczków i papilotek.
  • „KOLOROWY MOTYLEK”: tworzymy motylka z kubeczka, farby, drucików kreatywnych i z papierowych skrzydełek.
  • „ŁĄKA NASZYM DOMEM”: odnajdujemy owady ukryte w pudełku z ryżem i umieszczamy na odpowiednim miejscu na tekturowej łące.
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  • rozwijanie logicznego myślenia
  • kształtowanie słuchu poprzez zabawy ruchowo – rytmiczne
  • kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania utworu literackiego
  • kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania muzyki
  • ćwiczenie spostrzegawczości oraz koncentracji

34. W piekarni i cukierni

  • „WYPIEKI”: zajęcia dydaktyczne: poznajemy co można kupić w piekarni i w cukierni, degustujemy i poznajemy co jest słodkie, a co słone, muzykujemy do piosenki pt. „Najłatwiejsze ciasto w świecie”.
  • „NA SŁODKO I SŁONO”: tworzymy plakat i staramy się posegregować wypieki na słodkie i słone.
  • „PĄCZEK”: tworzymy pączka z masy solnej oraz ozdobnych lukrowych koralików.
  • „MAŁO NAS…”: zabawa muzyczno-ruchowa w kole, integracja grupy.
  • WIZYTA PANA PIEKARZA
  • zdobycie wiadomości na temat zawodu piekarza
  • kształtowanie pożądanej postawy szacunku pracy piekarza
  • wzbogacenie czynnego słownika dzieci o nazewnictwo związane z poznawanym zawodem: piekarz, piekarnia, cukiernia itp.
  • doskonalenie małej motoryki poprzez wyrabianie ciasta na chleb

 

MAJ

35.  STRAŻACY

  • UTRWALAMY SYMBOLE NARODOWE
  • „JESTEM POLKĄ I POLAKIEM”: wspólnie się bawimy do piosenki.
  • „ORZEŁ BIAŁY NA CZERWONYM TLE”: zamalowujemy kontur orła czerwoną farbą.
  • „POLSKA”: przyklejamy swoje odrysowane rączki na kontur Polski.
  • „BIAŁO- CZERWONO”: zabawy improwizacyjne przy muzyce z biało- czerwonymi chustkami.
  • ŚWIĘTO STRAŻAKA: odwiedziny strażaków w żłobku (4 maja)
  • POWÓDŹ: zabawa ruchowa, na dywanie rozłożone są duże koła w których stoją dzieci. Na hasło ,,Dzieci na spacer” – wychodzą z kół i spacerują. Na hasło,, Powódź” – dzieci szybko zajmują miejsca w kołach.
  • „CZEGO STRAŻACY POTRZEBUJĄ W SWOJEJ PRACY?”: układanie wokół postaci strażaka ilustracji przedstawiających ubrania i sprzęty, którymi się on posługuje (wóz strażacki, drabina, wąż, hełm, toporek, bosak, gaśnica, piła spalinowa, strój ochronny, aparat oddechowy). Omówienie wyglądu i sposobu wykorzystania tych sprzętów.
  • „GASIMY POŻAR”: zabawa ruchowa; Na dywanie leżą grube sznury, a dzieci trzymając koła naśladują jazdę wozem strażackim oraz udają odgłosy syreny strażackiej. Na hasło ,,pożar”- dzieci podnoszą sznury i naśladują gaszenie pożaru.
  • zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi
  • przedstawienie specyfiki pracy strażaka, pojazdów pożarniczych oraz strojów i sprzętu przeciwpożarowego
  • wzbogacanie słownictwa dzieci o wyrazy związane ze strażą pożarną
  • wzbudzanie u dzieci szacunku dla pracy strażaka
  • zapoznanie z przyczynami i skutkami powstawania pożarów

36.  W zdrowym ciele zdrowy duch

  • „JAK SKUTECZNIE WALCZYĆ Z ZARAZKAMI?”: w zabawie ruchowej uczymy się, jak dokładnie myć ręce i zęby (piosenka „Umyć ręce”);
  • „CZYŚCIOSZEK”: zabawy ruchowe do piosenek:”, „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”, „Higiena”, „Piosenka o myciu rąk”, „Mydło”;
  • „CO POTRAFI MYDŁO?”: wspólnie robimy eksperyment, który polega na obserwacji, jak mydło odpycha zarazki.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT. „ZDROWE ZĘBY”: kategoryzujemy produkty spożywcze, wybieramy zdrowe i odżywcze produkty, następnie przyklejamy je na planszę zęba.
  • ŚWIĘTO PIELĘGNIARKI. ODWIEDZINY RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
  • Utrwalanie prawidłowej techniki mycia rąk
  • kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych
  • uświadomienie dzieciom konieczności stosowania mydła podczas mycia rąk
  • ukazanie roli iznaczenia służby zdrowia w życiu człowieka
  • przedstawienie postacipielęgniarki, lekarza i ratownika medycznego

37. W kolorach słońca

  •  
  • „ŻÓŁTE JAK?”: uczymy się rozpoznawać kolor żółty w zabawie, odgadujemy jest żółte?”, poznajemy piosenkę pt. „Żółty kurczaczek”
  • „JAK KWIAT NA ŁĄCE”: zabawa plastyczna, podczas której tworzymy kwiatuszka z papierowych elementów, plasteliny oraz patyczków higienicznych
  • „MATEMATYCZNE KUBECZKI”: nauka liczenia do 5 przy użyciu kubeczków i kulek z bibuły
  • „MIODEK DO ULA”: zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej pszczółki zbierają miód do ula
  • HOKUS POKUS, CZAROWANIE”: zabawa ruchowa; Hokus pokus, czarowanie  – niech się każdy żółtą pszczółką stanie... Hokus pokus, czarowanie– niech się każdy żółtym motylkiem stanie..... Hokus pokus, czarowanie – niech się każdy żółtą kaczuszką stanie. Hokus pokus, czarowanie –niech się każdy groźnym tygrysem stanie Hokus pokus, czarowanie – niech każdy żółtym krasnalem stanie
  • SŁOŃCE Z TALERZYKA PAPIEROWEGO I BIBUŁY MARSZCZONEJ: praca plastyczna (http://lubietworzyc.blogspot.com/2014/06/sonce-z-papieru-i-bibuy-marszczonej.html )
  • utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego
  • poszerzenie wiedzy dzieci o energii cieplnej słońca
  • doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek
  • rozwijanie umiejętności wyrażania muzyki ruchem
  • kształtowanie sprawności ruchowej
  • kształtowanie umiejętności liczenia do 5
  •  stworzenie atmosfery radosnych przeżyć i wesołej zabawy,

38. Kochana mamo

  • „Z MIŁOŚCI”: tworzymy wspólnie prezenty – niespodzianki dla ukochanych
  • „ŻYCZYMY…”: tworzymy wspólnie kartki z życzeniami
  • „UKOCHANA MAMO”: zajęcia dydaktyczne z użyciem obrazków: „Co nosi Mama?”, „Jak spędzamy czas z Mamą?”, poznajemy piosenkę pt. „Rysunek Mamy”,
  • „BUKIECIK”: zabawa ruchowa do muzyki: zbieramy kwiatuszki, słuchamy wiersza o Mamie,
  • „SERDUSZKO”: zabawa sensomotoryczna w przeplatanie sznurka przez kawałki słomki.
  • „SZUKAMY SWOJEJ RODZINY” : dzieci spacerują pomiędzy zdjęciami przyniesionymi z domu, oglądają je, na mocne uderzenie w bębenek muszą jak najszybciej odszukać zdjęcie przedstawiające swoją rodzinę, unieść i podnieść je w górę.
  • „MALUJEMY GĄBKAMI” – dz. poprzez maczanie gąbki w czerwonej farbie, zapełnią kontur serca
  • ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ MAMY: wspólne spotkanie z rodzicami.
  • Umacnianie więzi emocjonalnej z mamą
  • Oswajanie dzieci ze sceną
  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć
  • budzenie szacunku dla rodziców, kształtowanie właściwych postaw.

CZERWIEC

39. Dzieci świata

MAJ/CZERWIEC

  • ”WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ”: dowiadujemy się o dzieciach pochodzących z innych krajów, jak wyglądają, jak się ubierają itp.
  • “MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA”: zabawy taneczno-ruchowe przy dziecięcej muzyce, gry i zabawy, malowanie buziek, modelowanie z balonów, wręczenie drobnych upominków.
  • ”ŚPIEWAMY”: śpiewamy i muzykujemy do piosenki Majki Jeżowskiej pt.: ”Wszystkie dzieci nasze są”.
  • ”KOSZYK PEŁEN KWIATÓW”: zabawa plastyczna – za pomocą patyczków higienicznych domalowujemy kwiaty w koszyczku.
  • „DZIECI CAŁEGO ŚWIATA”: praca plastyczna;naklejamy na kartkę wycięte twarze dzieci pochodzących z różnych stron świata
  • ŚWIĘTUJEMY DZIEŃ DZIECKA
  • rozwój zaciekawienia światem, stymulacja ciekawości poznawczej
  • przeżycie radości płynącej ze wspólnej zabawy
  • kształtowanie postawy szacunku dla wszystkich ludzi
  • wzbogacanie wiadomości na temat życia ludzi w różnych miejscach na świecie
  • kształtowanie sprawności fizycznej (uczestnictwo w zajęciach ruchowych w sali i na powietrzu, posługiwanie się w zabawie mimiką, gestem, ruchem)
  • rozwijanie sprawności manualnej

40. Piraci

  • ”PIRACI”: poznajemy kim są piraci i jak wyglądają: oglądamy plansze przedstawiające piratów,
  • ”STATEK”: dowiadujemy się jak wygląda i co znajduje się na Statku Pirackim
  • ”ŚWIATOWY DZIEŃ OCEANÓW”: poznajemy zwierzęta żyjące w oceanach.
  • ”POSZUKIWACZE SKARBÓW”: pokonujemy tor przeszkód, w którym znajdujemy zaginiony skarb,
  • ”PIRACKA LUNETA”: zabawa plastyczna, w której wykonujemy z rolek po papierze lunetę, którą będziemy dodatkowo ozdabiać.
  • TAŃCZĄCE FALE”: zabawa z chustą;  wszyscy, stojąc w kręgu, trzymają chustę za uchwyty. Do  piosenki marynarskiej– w rytm muzyki chodzimy po obwodzie koła, na przemian podnosimy i opuszczamy chustę (robimy fale)
  • ZABAWY MORSKIE: https://www.ciuciubabka.net/2014/10/pirackie-skarby-morskie-gry-i-zabawy.html
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej
  • doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole
  • tworzenie radosnego nastroju podczas zabawy (bezpieczna i zgodna zabawa wszystkich dzieci)
  • rozwijanie wyobraźni, pomysłowości i spostrzegawczości dzieci

 

41. Indianie

  • ”KIM ONI SĄ?”: uczymy się o tym, kim są Indianie i skąd pochodzą,
  • ”STRÓJ INDIANINA”: poznajemy część stroju Indianina
  • ”TANIEC”: tańczmy w parach do piosenki “Śpiewające Brzdące Indiański Taniec” ubrani w indiańskie pióropusze
  • ”INDIAŃSKIE ODGŁOSY”: słuchamy muzyki oraz odgłosów, które tworzyli Indianie,
  • ”PIÓROPUSZ”: zajęcia plastyczne na których za pomocą piór, sznurka i papieru robimy Indiańską ozdobę na głowę.

 

  • poznanie kultury indiańskiej
  • udział w zabawach inspirowanych kulturą indiańską
  • rozwijanie wyobraźni i sprawności ruchowej
  • doskonalenie zdolności manualnych i plastycznych
  • kształtowanie
  • wdrażanie do szanowania odrębności etnicznych, zwyczajów ludzi innych ras

42. Lato

  • ”21.06. – PIERWSZY DZIEŃ LATA”: ŚWIĘTUJEMY PIERWSZY DZIEŃ LATA: ZABAWY W KOLE Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ, BAŃKAMI MYDLANYMI ORAZ INNE ZABAWY W OGRODZIE
  • ”NIESPODZIANKA”: wykonujemy prezent- niespodziankę na Dzień Taty
  • ”23.06. – Dzień Taty”: co nosi tata – poznajemy elementy ubioru charakterystyczne dla mężczyzn – muszka, krawat itp.
  • ”KOCHAM LATO”: muzykujemy do letniej piosenki pt.: “Kocham lato”,
  • ”SMAKOWITE LODY”: zabawa plastyczna: wykonujemy lody w rożku z posypką: papierowa wyklejanka.
  • UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO ORAZ POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW GMINNEGO ŻŁOBKA W CHARBROWIE
  • powitanie i zapoznanie się z charakterystycznymi cechami lata
  • zapoznanie się z letnim ubiorem
  • dostarczanie radości ze swobodnej zabawyw ogrodzie
  • kształtowanie pozytywnej postawy wobec przyszłego pójścia do przedszkola
  • prezentacja żłobkowego dorobku dzieci
  • wzmacnianie więzi emocjonalnych z rodziną.

43. Wakacje

  • ”MOŻE NAD MORZE?”: dowiadujemy się o miejscach, do których możemy pojechać na wakacje; kategoryzacja: „Znad morza czy z gór?” - dobieramy elementy do odpowiedniego miejsca,
  • ”CO ZABIORĘ NA WAKACJE?”: pakujemy wakacyjną walizkę,
  • ”ZABAWA NA PLAŻY” ŚPIEWAMY I TAŃCZYMY DO PIOSENEK PT.: „Niech żyją wakacje”, “Po łące biega lato”,
  • ”PODRÓŻUJEMY”: poznajemy środki transportu, którymi możemy się udać w podróż wakacyjną; rozpoznajemy odgłosy poszczególnych pojazdów i dobieramy obrazek do usłyszanego dźwięku,
  • ”NO TO LECIMY!”: zabawa plastyczna, podczas której wykonujemy wspólnie papierowy latawiec.
  • zapoznanie dzieci z możliwościami spędzania czasu wolnego
  • utrwalenie zasad bezpiecznych zabaw podczas wakacji
  • wprowadzenie nastroju oczekiwania na wakacje
  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez zgodne funkcjonowanie w sytuacjach zadaniowych

 

 

 

 

 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
   
 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
   
 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
 
   
   
   
   
   

Przejdź do góry strony