Skocz do głównej treści strony
Gminny Żłobek w Charbrowie

Roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej na rok 2021/2022

PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2021/2022

 

WRZESIEŃ

1. Nasz żłobek

  • „MÓJ ZNACZEK”: zapoznajemy się ze swoim znaczkiem znajdującym się w szatni i sali.
  • „NASZA SALA I ZABAWKI”: poznajemy  wystrój  oraz położenie zabawek w sali.
  • „KOLOROWA TĘCZA”: zabawy muzyczno-ruchowe z użyciem chusty Klanza.
  • „NASZ DZIEŃ”: poznajemy plan i rytm dnia w placówce przy użyciu obrazków ilustrujących czynności wykonywane w ciągu dnia oraz okrągłej planszy symbolizującej dzień.
  • „GDZIE JEST JAŚ”: przypominamy lub poznajemy imiona kolegów i koleżanek z grupy podczas zabaw integracyjnych w kręgu.
  • „DRZEWKO PRZYJAŹNI”: wspólna zabawa plastyczna z użyciem farb – tworzenie korony drzewa za pomocą odbitych rączek dzieci z grupy.
  • „WSZYSCY SĄ, WITAM WAS”: nauka piosenki powitalnej z naśladowaniem gestów.

2. Krasnoludki

  • „KIM SĄ KRASNOLUDKI?”: zapoznanie z bajkową postacią krasnoludka, utrwalenie nazw części ciała poprzez wskazywanie i nazywanie.
  • „MY JESTEŚMY KRASNOLUDKI”, „KRASNOLUDEK”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenek.
  • „CZY TO BAJKA…?”: poznajemy wierszyk Marii Konopnickiej o krasnoludkach. Wykorzystanie plansz w krasnoludkami do zobrazowania treści wiersza.
  • „CZAPKA KRASNOLUDKA”: zabawa plastyczna: ozdabianie papierowej czapeczki z wykorzystaniem materiałów kreatywnych.
  • „PODRÓŻ DO KRAINY KRASNOLUDKÓW”: ćwiczenia gimnastyczne, przechodzenie przez tunel gimnastyczny.

 

3.Leśne zwierzęta
 

  • „KTO W LESIE SIĘ SKRYWA?”: poznajemy zwierzęta żyjące w lesie.
  • „LEŚNE PUZZLE”: układamy obrazka z dwóch lub trzech elementów.
  • „WIEWIÓRECZKA”: zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki.
  • „JEŻ”: zabawa plastyczna z użyciem farb w kolorach jesiennych.
  • „LISEK ŁAKOMCZUSZEK”: słuchanie opowieści naśladowanie ruchów liska.

4. Witamy Panią Jesień

  • „PRZYCHODZI PANI JESIEŃ”: luźna rozmowa na temat zmieniającej się pogody, obserwacje przyrodnicze podczas spaceru po okolicy- wyjaśnianie zjawiska usychania liści.
  • „KOLOROWE LIŚCIE”: nazywanie jesiennych kolorów, różnicowanie kształtów poprzez dopasowywanie do siebie takich samych, wykluczanie ze zbiór.
  • „POSZŁA OLA NA SPACEREK”: wspólne muzykowanie do utworu.
  • ”DESZCZOWY SPACEREK”, „GRZYBKI”, „WIEWIÓRKA”: jesienne zabawy paluszkowe.
  • ”JESIENNE DRZEWKO”: zabawa plastyczna z wykorzystaniem liści zebranych na spacerze.

 

PAŹDZIERNIK

6. Środki transportu

  • CO JEŹDZI? CO PŁYWA? CO LATA?”: poznajemy środki transportu lądowego, wodnego i powietrznego – kategoryzacja.
  • „BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE”: w zabawie ruchowej uczymy się jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
  • ”JAKI TO DŹWIĘK?”: naśladujemy dźwięki prezentowanych pojazdów oraz kategoryzujemy pojazdy według koloru.
  • „ROZTAŃCZONE RADIO”: zabawy ruchowe do piosenek: „Jedzie, jedzie miś”, „Strażak Tomek”, „Koła autobusu kręcą się”, „Samochód”, „Maszynista zuch”
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT.„MÓJ WYMARZONY SAMOCHÓD”: przyklejamy elementy (szyby i reflektory) do pokolorowanego wcześniej przez dzieci samochodu.
  • „MYJNIA SAMOCHODOWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  • „LATAJĄCY BALON”: zabawa plastyczna: tworzymy balon z balonu, rurek i papierowych kubeczków.
  • „KOLOROWY POCIĄG”: zabawa sensomotoryczna polegająca na przewlekaniu tasiemki przez dziurki w kartonowym pociągu.

7. Wycieczka do lasu

  • „JAK WYGLĄDA LAS?”: oglądamy zdjęcia lasu, nazywamy poszczególne elementy widoczne na ilustracji.
  • „JESIENNY SPACER”: zbieramy dary jesieni znajdujące się w sali i odkładamy w oznaczone miejsce (kategoryzujemy).
  • „GRZYBOBRANIE”: dobieramy grzyby do odpowiednich koszyków według zaprezentowanego kształtu.
  • „LEŚNE ZWIERZĘTA”: poznajemy zwierzęta, które kryją się w lesie.
  • „ZABAWY RUCHOWE DO PIOSENEK”: „Jadą, jadą misie”, „My jesteśmy krasnoludki”, „Jesteśmy jagódki”, „Stary niedźwiedź”.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT.: „JESIENNY MUCHOMOREK”: przyklejamy muchomorowi białe kropki na kapeluszu i mocujemy trawę przy jego nodze.

8. Lubimy owoce

  • „ZGADNIJ CO TO?”: poznajemy owoc z zakrytymi oczami.
  • „PYSZNY SOK”: wspólnie wyciskamy sok z użyciem sokowirówki;
  • „PALUSZKI JAK PĘDZELKI”: malujemy za pomocą farby i palców kontury przedstawiające  jesienne owoce.
  • „WITAMINKI DLA CHŁOPCZYKA I DZIEWCZYNKI”: wspólne muzykowanie do piosenki.
  • „JABŁKOWE STEMPELKI”: odbijamy na kartce namoczonych w wcześniej w farbie połówek jabłek.
  •  „OWOCOWE POŁÓWKI” : dopasowujemy ilustracje całych i przekrojonych na pół owoców (dzieci starsze).
  • „KOMPOT GRUSZKOWY”: wspólna degustacja; nauka samodzielnego nalewania płynu do szklanek.
  • „SAŁATKA OWOCOWA”:  zabawa tematyczna w kuchennym kąciku.
  • „OWOCOWE PARY”: dobieramy w pary obrazki  przedstawiające owoce (dzieci starsze).

9.  Poznajemy warzywa

  • „NA STRAGANIE”: zabawa tematyczna- rozwijanie umiejętności improwizacji, wchodzenia w role.
  • „TALERZ WITAMINEK”: uczymy się posługiwać klejem.
  • „NATKA MARCHEWKI I PIETRUSZKI”: sprawdzamy do czego służą nożyczki.
  • „SKACZ PO ŚLADACH”: rozwijanie cechy motoryki- skoczności.
  • „WARZYWA DO KOSZYKA”: rzucamy do celu.
  • „PODAJEMY DO STOŁU”: ćwiczymy koncentrację.
  • „MUZYKUJEMY”: wspólne zabawy do utworów „Zielony”, „Na straganie w dzień targowy”  oraz „Alfabet warzywno-owocowy”.
  • „DUZY I MAŁY”: segregujemy warzywa według ich wielkości.
  • „ŚWIĘTO DYNI”: wspólne zabawy tematyczne związane obchodzonym świętem

 

LISTOPAD

10.  W zdrowym ciele zdrowy duch

  • „JAK SKUTECZNIE WALCZYĆ Z ZARAZKAMI?”: w zabawie ruchowej uczymy się, jak dokładnie myć ręce i zęby (piosenka „Umyć ręce”);
  • „CZYŚCIOSZEK”: zabawy ruchowe do piosenek:”, „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda”, „Higiena”, „Piosenka o myciu rąk”, „Mydło”;
  • „CO POTRAFI MYDŁO?”: wspólnie robimy eksperyment, który polega na obserwacji, jak mydło odpycha zarazki.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT. „ZDROWE ZĘBY”: kategoryzujemy produkty spożywcze, wybieramy zdrowe i odżywcze produkty, następnie przyklejamy je na planszę zęba.

11. Moja ojczyzna

  • „POLSKA”: zapoznajemy się z mapą Polski i najważniejszymi informacjami o naszej ojczyźnie (dzieci starsze).
  •  „SYMBOLE NARODOWE”: poznajemy godło i flagę Polski, słuchamy krótkiego fragmentu humnu.
  • „11 LISTOPADA”: celebrujemy Narodowe Święto Niepodległości w naszej Placówce.
  • ZABAWA PLASTYCZNA PT. „BIAŁO-CZERWONA FLAGA”: przyklejamy czerwoną bibułę w wyznaczonym miejscu na konturze flagi i mocujemy patyczek na jednym z jego końców.

12. Robimy zakupy

  • „Z RODZICAMI”: poznajemy wiersz pt.: „Na zakupach”.
  •  „W SKLEPIE”: poznajemy przedmioty potrzebne aby zrobić zakupy.
  • „JEDZIEMY DO KASY”: zabawa ruchowa w której pokonujemy tor
  • przeszkód prowadząc wózek z zakupami do kasy,
  • „DO KOSZYKA WŁOŻĘ…”: uczymy się o zdrowych i niezdrowych produktach spożywczych: ćwiczenie kategoryzowania.
  • „DOBRY WYBÓR”: wspólna zabawa plastyczna, w której dopasowujemy produkty do odpowiednich koszyków.

13. Dom misiaków

  • „DOM MISIAKÓW”: tańczymy do utworu muzycznego „Hey Kids – Mały domek mam”.
  • „DOMOWNICY”: zabawa sensoryczna, w której szukamy domowników w misce wypełnionej ryżem.
  • „CO TO ZA POKÓJ?”: na podstawie ilustracji poznajemy jakie pomieszczenia znajdują się w domu.
  • „ZNAJDŹ MNIE JEŚLI POTRAFISZ”: zabawa, w której za pomocą palca przemieszczamy przedmiot do wyznaczonego punktu na kartce.
  •  „DOM”: zabawa plastyczna, w której tworzymy dom z odbitych dłoni.
  • „SPOTKANIE Z MISIEM”: celebrowanie w żłobku Dnia Pluszowego Misia.

 

GRUDZIEŃ

14. Muzyka wokół nas

  • „KONCERTOWO”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy instrumenty i ich dźwięki, uczymy się piosenki pt. „Wesołe instrumenty”;
  •  „BĘBENEK”: tworzymy bębenek z kubeczków papierowych, farby, plasteliny i baloników.
  • „ISTRUMENTALNIE”: łączymy cienie z instrumentami muzycznymi
  • „OPOWIADANIE”: słuchamy opowiadania zużyciem instrumentów. zabawa ruchowa z instrumentami i obręczami do utworu Leo Delibes ”Pizzicato”.
  • „AKORDEON”: praca plastyczna, tworzymy akordeon z papieru i plasteliny.

15. W krainie świętego Mikołaja

  • „ODWIEDZINY ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA”: poznajemy postaci: Mikołaja oraz jego pomocników.
  • „ŚWIĘTY MIKOŁAJ”: zabawa plastyczna: tworzymy Mikołaja z słoika, plasteliny i tasiemki.
  •  „RENIFER RUDOLF”: zabawa plastyczna: tworzymy renifera z koperty, papierowych elementów i drucików kreatywnych.
  • „BAŁWANEK”: zabawa plastyczna: tworzymy bałwanka z rurki papierowej, patyczków i nakrętek plastikowych.

16. Zima wokół nas

  • „MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY”: poznajemy cechy i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimowej pogody.
  •  „ŚNIEG I BAŁWAN”: ćwiczenie oddechowe: dmuchanie przez słomkę w koszulce na dokumenty z kulkami styropianu i bałwankiem na kartce A4 wewnątrz.
  •  „ŚNIEŻNE KULE”: zabawa ruchowa z elementem rzutu– trening koordynacji ruchowej.
  •  „ZIMOWE ZABAWY”: ćwiczenia motoryki małej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • „PANI ZIMA”: zabawa plastyczna – ozdabiamy suknię Pani Zimy pomponami z włóczki i soplami lodu z papieru do piosenki Ojciec Wirgiliusz.

17. Magia świąt Bożego Narodzenia

  • „ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA”: poznajemy tradycje i obrzędy związane ze Świętami Bożego Narodzenia
  • „PACHNĄCA CHOINKA”: zabawa plastyczna/sensoryczna: tworzymy choinkę z mąki, wody, barwnika, proszku do pieczenia.
  •  „KARTKA ŚWIĄTECZNA”: tworzymy kartkę świąteczną przy użyciu filcu oraz pomponów.
  •  „ŚWIĄTECZNY STROIK” tworzymy stroiki z szyszek, plastrów drewna i bombek. Przygotowane stroiki wręczamy Naszym Najbliższym jako Świąteczny Prezent.

18. Eskimos

  • „KTO MIESZKA W KRAINIE WIECZNYCH ŚNIEGÓW?”: zajęcia poznajemy wygląd oraz zwyczaje Eskimosów
  • „ŚNIEŻNA WYPRAWA”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  •  „IGLOO” – zabawa plastyczna: tworzymy igloo z wykorzystaniem farby, gąbki i sztucznego śniegu.
  • „Z WIZYTĄ U ESKIMOSÓW”: zabawa polegająca na połączeniu w pary takich samych Eskimosów.

 

STYCZEŃ

19. Antarktyda i Arktyka

  • „ZWIERZĘTA DALEKIEJ ANTARKTYDY I ARKTYKI”: poznajemy zwierzęta zamieszkujące Arktykę i Antarktydę: pingwina, niedźwiedzia polarnego, fokę itp.
  •  „WĘDRUJĄCE PINGWINY”: zabawa ruchowo-naśladowcza.
  •  „NIEDŹWIEDŹ POLARNY”: zabawa plastyczna: tworzymy niedźwiedzia z papierowych talerzyków, ryżu i płatków kosmetycznych.
  • „PINGWIN”: zabawa plastyczna: tworzymy pingwina z butelki PET, bibuły i ruchomych oczek.

20. Zimowe zabawy

  • „PORA NA ZIMOWY SPORT”: zajęcia dydaktyczne o zimowych zabawach i o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, poznajemy piosenkę pt. „Tupu Tup po śniegu”;
  • „ŚNIEŻKOWA KOSZYKÓWKA”: zabawa ruchowa w tor przeszkód i rzucanie kulkami śniegu zrobionymi z papieru do celu;
  •  „IGRZYSKA OLIMPIJSKIE”: poznajemy zimowe sporty i sprzęty oraz symbole igrzysk olimpijskich, czytamy wiersz pt. „Zimowa Olimpiada”;
  • „WYMARZONE ŁYŻWY”: praca plastyczna polegająca na stworzeniu łyżew z papierowych elementów, patyczków i dodatków ozdobnych;

21. Droga babciu, drogi Dziadku

  • „DZIADKOWIE”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy członków rodzin, czytamy wiersz i tańczymy do piosenki „Droga Babciu, Drogi Dziadku”,
  • „FARTUSZKI”: praca plastyczna tworzymy fartuszki z materiału, papierowych elementów i guziczków;
  • „NIESPODZIANKA”: tworzymy prezenty niespodzianki z okazji święta Babci i Dziadka,
  • „Z MIŁOŚCI”: tworzymy kartkę z życzeniami dla Babci i Dziadka;
  • W CO BAWILI SIĘ NASI DZIADKOWIE ?”: zabawy ruchowo-naśladowcze do piosenki „Ojciec Wirgiliusz”

22. Kosmiczne przygody

  • „WSZECHŚWIAT”: zajęcia dydaktyczne, poznajemy z czego składa się kosmos, kto to astronauta, czym się zajmuje i podróżuje, poznajemy piosenkę pt. „Rakieta” z płyty Bajki Wujka,
  • „NAUKOWE ZABAWY”: zabawy z nauką, jak wyglądał wielki wybuch, jak powstaje dzień i noc, odrzut – eksperyment z sodą oczyszczoną i octem, czytamy książkę pt. „Kicia Kocia w kosmosie”;
  • „ZADANIE W KOPERCIE”: czytamy list wysłany przez astronautę z zadaniem ułożenia rakiety z puzzli;
  •  „KOSMICZNA PODRÓŻ”: praca plastyczna z użyciem stempli, farby i papierowych elementów, tworzymy kosmiczny obraz;
  • „GWIEZDNE TAŃCE”: rozgrzewka do muzyki pt. „Kosmiczne roboty”, zabawa ruchowa w „Gwiazdki”

 

LUTY

23. U dentysty

  • „GABINET DENTYSTYCZNY”: dowiadujemy się kim jest dentysta i gdzie pracuje, poznajemy narzędzia potrzebne mu do pracy, muzykujemy do piosenki pt.: „Hipopotam u Dentysty”.
  • „JAMA USTNA”: zabawa plastyczna, tworzymy model jamy ustnej z wykorzystaniem białej fasoli i różowej plasteliny.
  • „BAL KARNAWAŁOWY”: malowanie twarzy, tańce, pamiątkowe zdjęcia.
  • „PACHNĄCY UŚMIECH”: zabawa plastyczna z użyciem pasty do zębów i białych cekinów.
  • „CZYSTY I BRUDNY ZĄB”: zabaw dydaktyczna, układanka 4-elementowa.

24. Skąd się bierze światło?

  • „SKĄD BIERZE SIĘ ŚWIATŁO?”: zajęcia dydaktyczne z użyciem plakatu edukacyjnego.
  • „PSTRYK”: poznajemy wierszyk J. Tuwima pt. „Pstryk”.
  • „TEATRZYK CIENI”: stworzenie teatrzyku cieni, wspólna zabawa.
  •  „KOLOROWE ŚWIECZNIKI”: tworzymy kolorowe świeczniki ze słoiczków , pomponików i naklejek
  •  „ŚWIATŁO I CIEŃ”: zabawa plastyczna polegająca na stworzeniu nieba za dnia i w nocy na papierowych talerzykach.
  • „SŁONECZKO”: zabawa sensoryczna w przenoszeniu „słoneczka” na łyżce, trening koordynacji oko-ręka.

25. Walentynki

  • „ŚWIĘTO ZAKOCHANYCH”: zachęcanie dzieci do okazywania uczuć innym osobom, taniec w parach do utworu pt.: „Nie chce Cię znać”.
  •  „ROZBITE SERCE”: zabawa ruchowa polegająca na dopasowywaniu do siebie serc zgodnie z kształtem, rozmiarem i kolorem.
  • „ROSNĄCE SERDUSZKO”: zabawa sensoryczna z użyciem wody, mąki, proszku do pieczenia.
  • „14 LUTEGO”: słuchamy opowiadania pt.: „Franklin i Walentynki”.
  • „SERDUSZKO PRZYJAŹNI”: wspólny taniec do utworu

26. „Miauczy kotek miau”

  • „KOCIE CIEKAWOSTKI”: poznajemy charakterystyczne cechy wyglądu kota, jego sposób poruszania się, odżywiania.
  •  „KOCIA GIMNASTYKA”: ćwiczenia ruchowe, kształtowanie nawyku prawidłowej postawy podczas ćwiczeń gimnastycznych.  „BUJAJĄCY KOTEK”: przestrzenna zabawa plastyczna: tworzymy kotka z papierowego talerzyka i papierowych elementów.
  •  „KOCIE POLOWANIE”: zabawa ruchowa polegająca na zwijaniu na maskotkę kotka fragmentu włóczki, do którego przymocowana jest sylwetka myszki – ćwiczenia motoryki małej.
  • „KOTEK PUSZEK”: zabawa sensoplastyczna z użyciem masy solnej, barwnika i brokatu.

 

MARZEC

27. W marcu jak w garncu

  • Poznajemy pogodę, która występuje w marcu (śnieg, deszcz, słońce, wiatr, chmury).
  • Robimy „zupę marcową” (wrzucamy do garnka zjawiska atmosferyczne związane z pogodą), mieszamy je łyżką.
  • Poznajemy wierszyk z naśladowaniem: „Spacer w marcu”.
  • Zabawa ruchowa według KLANZY: „Pogoda”.
  •  Muzykujemy i tańczymy do piosenek: „Marzec czarodziej”, „Marzec gotuje”, „W marcu jak w garncu”.
  • Tańczymy z chustami do utworu A. Vivaldiego pt.: „Wiosna”.
  • Zabawa plastyczna: „W marcu jak w garncu” – wyklejanka.

28. Jestem radosny, jestem zły

  • Rozpoznawanie, naśladowanie i nazywanie emocji przedstawionych na ilustracjach.
  • „EMOCJE”- kolorujemy rysunki przedstawiających wszystkie emocje
  • „EMOCJONALNY BALONIK”- zajęcia sensoryczne z użyciem mąki ziemniaczanej i balony; uczymy się przesypywania.
  • Zabawy przy piosence „Kiedy  jest Ci wesoło”.
  • „MALUJEMY PALUSZKI”- na paluszkach mamy buźki przedstawiające różnorodne emocje, staramy się je dopasować do zdania opisanego przez opiekuna (np. „Który paluszek jest wesoły, a który się smuci…?).
  • „JAK MOŻEMY ODREAGOWAĆ ZŁOŚĆ?”- uczymy się  tego poprzez tupanie, skakanie itp.

29. Białe przebiśniegi

  • POZNAJEMY PRZEBIŚNIEGI – oglądamy zdjęcia przebiśniegów i wyszukujemy przebiśniegi wśród innych kwiatów.
  • „BIAŁY JAK PRZEBIŚNIEG” – zabawa w różnicowanie kolorów: rozpoznawanie koloru białego wśród innych kolorów.
  • AKTYWNIE SŁUCHAMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do utworu Cezarego Żaka pt.: „Przebiśnieg”.
  •  POZNAJEMY PIERWSZE ZWIASTUNY WIOSNY: oglądamy obrazki, słuchamy opowieści Cioć.
  • ZABAWA PLASTYCZNA: „PRZEBIŚNIEG” – komponujemy elementy przyklejając je na papierowym talerzyku omalowanym niebieską farbą: łodyga i trawa z zielonych pasków papieru, kwiat z plastikowych elementów łyżki plastikowej, podłoże – śnieg z waty.

30. Idzie Pani Wiosna

  • „SPOTKANIE Z WIOSNĄ” – poznajemy Panią Wiosnę (ciocię przebraną za Panią Wiosnę), rozmowa z Wiosną.
  • ZAPOZNAJEMY SIĘ Z ATRYBUTAMI WIOSENNYMI (kwiaty, zwierzątka, kwitnące drzewa).
  • MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenki pt.: „Wiosna, wiosenka”.
  • MASZERUJEMY DO PIOSENKI: „Maszeruje wiosna” oraz „Idzie wiosna polną drogą”.
  • TAŃCZYMY Z CHUSTAMI do piosenki pt.: „Piosenka o wiośnie” – Mała Orkiestra Dni Naszych. Zabawa plastyczna: „Pani Wiosna” – wyklejamy kwiatami sukienkę Pani wiosny na dużym plakacie (praca wspólna).

31. Wiosenne kwiaty

  • ZAPOZNAJEMY SIĘ Z WIOSENNYMI KWIATKAMI (żonkil, krokus, tulipan, pierwiosnek).
  • POZNAJEMY KOLORY KWIATÓW (nazywamy, kategoryzujemy).
  •  „SIEJEMY KWIATY”:  w zabawie ruchowej rozkładamy kwiaty na dywanie – naszej zielonej łące.
  •  MUZYKUJEMY I GRAMY NA INSTRUMENTACH do piosenek pt.: „Wiosna kwiaty rozdaje”, „Wszystko kwitnie wkoło”.
  • „WIOSENNE KWIATY”: układamy puzzle 3-elementowe.
  • „WIOSENNY OGRÓD PEŁEN KWIATÓW”: wspólna zabawa plastyczna:– na pomalowaną na zielono kartkę naklejamy kwiaty.
  • „KWIECISTY TANIEC”: nauka tańca w parach z wykorzystaniem kwiatowych opasek na głowę.

 

KWIECIEŃ

32. Na wiejskim podwórku

  • „NA WSI”- wspólnie przeglądamy książki o tematyce wiejskiego podwórka
  • „ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU”: zabawa  słuchowa i ortofoniczna
  • „SPACER KACZEK”: zabawa orientacyjno- porządkowa
  • „JAK PIES Z KOTEM”: zabawa ruchowa na czworakach
  • „DOGOŃ KOTKA”, „KOTEK GONI MYSZKĘ”: zabawy bieżne
  • „KONTURY ZWIERZĄT”: zabawa manualna polegająca na dopasowaniu ilustracji przedstawiającej zwierzę do jej konturu
  • „SKĄD SIĘ BIERZE MLEKO?”: krótka pogadanka, dowiadujemy się jakie przetwory można zrobić z mleka.
  • „JOGURT BANANOWY”: samodzielnie kroimy banany na drobne kawałki i polewamy je jogurtem naturalnym (dzieci starsze, bez alergii na mleko i banany).
  • „OWCA”: zabawa manualna z użyciem kleju oraz waty.
  • „STARY DONALD FARMĘ MIAŁ”: zabawy przy piosence.

33. Wesołe pisanki

  • Przeglądamy książki na temat Wielkanocy.
  • „ZNAJDŹ TAKIE SAME PISANKI”: rozwijamy spostrzegawczość  i percepcję wzrokową.
  • „BARANKI”: zabawa ruchowa bieżna
  • „PLASTELINOWE PISANKI”: ozdabiamy kontury pisanki kuleczkami i wałeczkami z plasteliny.
  • „JAJKO, JAKIE JEST W ŚDORKU?”: poznajemy jajko ugotowane i surowe.
  • „KURCZĄTKA DO MAMY”: zabawa ruchowa
  • „WYŚCIGI ZAJĘCY”: zabawa ruchowa skoczna
  • „PISANKI, PISANKI”- wspólnie się bawimy przy piosence.

34.  Mali mieszkańcy Ziemi

  • „CO W TRAWIE PISZCZY?”: zajęcia dydaktyczne: uczymy się nazywać poszczególne owady, słuchamy wiersza o owadach oraz muzykujemy do piosenki pt.: „Bal na łące”.
  •  „OWADY NA ŁĄCE”: zabawa orientacyjno-porządkowa z użyciem tamburyna do muzyki Johann Strauss II „An der schönen, Plauen Donau”.
  • „WAŻKI”: zabawa plastyczna: tworzymy ważkę z drucików kreatywnych oraz kwiatki z kolorowych patyczków i papilotek.
  • „KOLOROWY MOTYLEK”: tworzymy motylka z kubeczka, farby, drucików kreatywnych i z papierowych skrzydełek.
  •  „ŁĄKA NASZYM DOMEM”: odnajdujemy owady ukryte w pudełku z ryżem i umieszczamy na odpowiednim miejscu na tekturowej łące.

35. W piekarni i cukierni

  • „WYPIEKI”: zajęcia dydaktyczne: poznajemy co można kupić w piekarni i w cukierni, degustujemy i poznajemy co jest słodkie, a co słone, muzykujemy do piosenki pt. „Najłatwiejsze ciasto w świecie”.
  •  „NA SŁODKO I SŁONO”: tworzymy plakat i staramy się posegregować wypieki na słodkie i słone.
  • „PĄCZEK”: tworzymy pączka z masy solnej oraz ozdobnych lukrowych koralików.
  • „MAŁO NAS…”: zabawa muzyczno-ruchowa w kole, integracja grupy.

 

MAJ

36. Witaj maj, trzeci maj!

  • „FLAGA POLSKI”: praca plastyczna z użyciem płatków kosmetycznych, farb i kleju.
  • „JESTEM POLKĄ I POLAKIEM”: wspólnie się bawimy do piosenki.
  • „ORZEŁ BIAŁY NA CZEROWNYM TLE”: zamalowujemy kontur orła czerwoną farbą.
  • „POLSKA”: przyklejamy swoje odrysowane rączki na kontur Polski.
  • „BIAŁO- CZERWONO”: zabawy improwizacyjne przy muzyce z biało- czerwonymi chustkami.

37. W kolorach słońca

  • „ŻÓŁTE JAK?”: uczymy się rozpoznawać kolor żółty w zabawie, odgadujemy jest żółte?”, poznajemy piosenkę pt. „Żółty kurczaczek”
  • „JAK KWIAT NA ŁĄCE”: zabawa plastyczna, podczas której tworzymy kwiatuszka z papierowych elementów, plasteliny oraz patyczków higienicznych
  • „MATEMATYCZNE KUBECZKI”: nauka liczenia do 5 przy użyciu kubeczków i kulek z bibuły „MIODEK DO ULA”: zabawa ruchowa przy muzyce klasycznej pszczółki zbierają miód do ula

38. Ubieramy się

  • „POZNAJEMY ELEMENTY GARDEROBY”: przeglądamy karty przedstawiające rodzaje ubrań oraz pokazujemy je na sobie.
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu samodzielności w zakresie samoobsługi (ubieranie się).
  • „JAK SIĘ UBRAĆ?”: nabywamy wiedzę o dobieraniu ubioru do warunków pogodowych .
  • „UBIERAMY LALĘ”:  samodzielnie zakładamy lalce małe ubranka.
  •  „CO ZAŁOŻYĆ NA DWÓR, A CO DO SNU?”: zabawa manualna; wybieramy wycięte i zalaminowane ilustracje przedstawiające różne rodzaje ubrań; fantazja na temat ;)
  • „UBIERAM SIĘ”, „MISIU, UBIERZ SIĘ”- wspólne zabawy ilustracyjne do piosenek.

39. Kochana mamo

  • „Z MIŁOŚCI”: tworzymy wspólnie prezenty – niespodzianki dla ukochanych
  • „ŻYCZYMY…”: tworzymy wspólnie kartki z życzeniami
  •  „UKOCHANA MAMO”: zajęcia dydaktyczne z użyciem obrazków: „Co nosi Mama?”, „Jak spędzamy czas z Mamą?”, poznajemy piosenkę pt. „Rysunek Mamy”,
  •  „BUKIECIK”: zabawa ruchowa do muzyki: zbieramy kwiatuszki, słuchamy wiersza o Mamie,
  • SERDUSZKO”: zabawa sensomotoryczna w przeplatanie sznurka przez kawałki słomki.

 

CZERWIEC

40. Dzieci świata

  • ”WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ”: dowiadujemy się o dzieciach pochodzących z innych krajów, jak wyglądają, jak się ubierają itp.
  • “MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA”: zabawy taneczno-ruchowe przy dziecięcej muzyce, gry i zabawy, malowanie buziek, modelowanie z balonów, wręczenie drobnych upominków.
  • ”ŚPIEWAMY”: śpiewamy i muzykujemy do piosenki Majki Jeżowskiej pt.: ”Wszystkie dzieci nasze są”.
  • ”KOSZYK PEŁEN KWIATÓW”: zabawa plastyczna – za pomocą patyczków higienicznych domalowujemy kwiaty w koszyczku

41. Piraci

  • ”PIRACI”: poznajemy kim są piraci i jak wyglądają: oglądamy plansze przedstawiające piratów,
  • ”STATEK”: dowiadujemy się jak wygląda i co znajduje się na Statku Pirackim
  • ”ŚWIATOWY DZIEŃ OCEANÓW”: poznajemy zwierzęta żyjące w oceanach.
  • ”POSZUKIWACZE SKARBÓW”: pokonujemy tor przeszkód, w którym znajdujemy zaginiony skarb,
  • ”PIRACKA LUNETA”: zabawa plastyczna, w której wykonujemy z rolek po papierze lunetę, którą będziemy dodatkowo ozdabiać.

42. Indianie

  • ”KIM ONI SĄ?”: uczymy się o tym, kim są Indianie i skąd pochodzą,
  • ”STRÓJ INDIANINA”: poznajemy część stroju Indianina
  • ”TANIEC”: tańczmy w parach do piosenki “Śpiewające Brzdące Indiański Taniec” ubrani w indiańskie pióropusze
  • ”INDIAŃSKIE ODGŁOSY”: słuchamy muzyki oraz odgłosów, które tworzyli Indianie,
  • ”PIÓROPUSZ”: zajęcia plastyczne na których za pomocą piór, sznurka i papieru robimy Indiańską ozdobę na głowę.

43. Lato

  • ”21.06. – PIERWSZY DZIEŃ LATA”: świętujemy pierwszy dzień lata, tańcząc „Taniec Słońca”
  • ”NIESPODZIANKA”: wykonujemy prezent- niespodziankę na Dzień Taty
  • ”23.06. – Dzień Taty”: co nosi tata – poznajemy elementy ubioru charakterystyczne dla mężczyzn – muszka, krawat itp.
  •  ”KOCHAM LATO”: muzykujemy do letniej piosenki pt.: “Kocham lato”,
  • ”SMAKOWITE LODY”: zabawa plastyczna: wykonujemy lody w rożku z posypką: papierowa wyklejanka.

44. Wakacje

  • ”MOŻE NAD MORZE?”: dowiadujemy się o miejscach, do których możemy pojechać na wakacje; kategoryzacja: „Znad morza czy z gór?” - dobieramy elementy do odpowiedniego miejsca,
  • ”CO ZABIORĘ NA WAKACJE?”: pakujemy wakacyjną walizkę,
  • ”ZABAWA NA PLAŻY” ŚPIEWAMY I TAŃCZYMY DO PIOSENEK PT.: „Niech żyją wakacje”, “Po łące biega lato”,
  • ”PODRÓŻUJEMY”: poznajemy środki transportu, którymi możemy się udać w podróż wakacyjną; rozpoznajemy odgłosy poszczególnych pojazdów i dobieramy obrazek do usłyszanego dźwięku,
  • ”NO TO LECIMY!”: zabawa plastyczna, podczas której wykonujemy wspólnie papierowy latawiec.

Przejdź do góry strony